Byggahus.se

Golvbrunnsproblem vid Klinkersläggning?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Behöver lite råd inför byggnation i hus från 1945.

Har funderingar att lägga in golvklinkers och värmegolv i ett rum 8kvm som enbart fungerat som tvättstuga (källaren,betongplatta, oisolerad)

Ska göra badrum med duschkabin med kar.

Próblemet ligger i den gamla brunnen. Verkar inte finnas ngn. förhöjningssatts eller krympning för att få till ett snyggt avslut till den. Enligt killen som ska lägga golvet.(han jobbar som golvläggare och borde veta vad han talar om)

Brunnen har en innerdiameter på 220mm. och  ytterkransen ligger på 310mm.

Vad rekomenderar Ni att jag ska göra?
    Bila upp den och byta eller försöka hitta på ngn slags förhöjning och förminskningsring till den. (hur ser försäkringsbolagen till det sistnämnda)

2. Sweli
    Medlem Nivå 10

Re: Golvbrunnsproblem vid Klinkersläggning?

Jag skulle bila upp den och sätta ditt ett helt nytt bron.

Då passar man på att få den ordentligt fuktisolerat.

Jag gjorde så i ett gammalt hus jag hade, när jag installerade en dusch i källaren.

Det är bättre att göra rätt från början än att försöka lappa i efterhand om det inte håller.

3. M
    Medlem Nivå 1

Har nu ordnat med inköp av ny plastgolvbrunn. Nu är det bara svett och tårar så ska nog det vara på plats.

Tack för puschen Sweli ;)

4. H
    Medlem Nivå 1

Har just nu hantverkare som kaklar duschutrymme och lägger in klinker i dusch och bastu i källaren. Tänkte ett tag göra det själv, men valde att låta hantverkare göra det. Det var tur det eftersom det visade sig att vattenlåset inte höll vattnet pga av att det hade rostat hål i det (gjutjärn).
    Tveksamt om jag hade uppmärksammat det. Nu har killarna satt in ett vattenlås av plast.
    Det var ganska fuktigt under grunden, men marken är, tack och lov, ganska bra dränerad.
    Om jag skulle köpa ett äldre hus så skulle jag se till att ta bort alla vattenlås av gjutjärn.

5. V
    Medlem Nivå 7

Jag ska snart lägga klinker i tvättstugan i vår källare. Det är ett hus från 1980 med oisolerad bottenplatta, och vi har en gjorjärnsbrunn. Jag känner starkt på mig att det blir svårt att få en snygg och vattentät anslutning mellan klinker och goldbrunn.

Jag undrar hur stort problem detta egentligen är. Om golvet änså är oisolerat, vad är problemet om golvbrunnen läcker? Fukten går väl antingen nedåt eller upp igen genom klinkerfogarna?

6. yonna
    Medlem · Nivå 15

Visserligen blir det avluftning via klinkerfogarna men det gäller inte större mängder vatten.

Skall man ha vått golv bör man fuktisolera just de partier som utsätts för vatten. Vi pratar om oisolerat källargolv där markfukten i första hand torkas upp via klinkerfogarna.

Har du sipprande vatten från läckande golvbrunn får du antagligen ganska snart problem - till detta räcker inte bara klinkerfogar. Kommer du att koppla avrinningen från tex tvättmaskinen till golvbrunnen är det bäst att fixa brunnen och göra tätt.

7. V
    Medlem Nivå 7

Tack för svar,

Jag antar att jag får nytta av min nyligen inköpta borrhammare :) Jag antar att jag får bila upp den gamla golvbrunnen och ersätta den av en ny med plast som jag sedan lyfter till lagom höjd för att den ska ansluta bra mot klinkret.

Jag tänkte både byta golvbrunn och lägga klicker själv. Har någon en känsla för maximal storlek på klinkerplattor för att ändå kunna skapa ett "normalt" fall mot en golvbrunn i en tvättstuga. Eftersom jag ändå ska bila upp golvbrunnen kan jag ju också ändra fallets storlek. Vad är ett "normalt" fall i en tvättstuga, där också tvättmaskinen ska tömmas i golvbrunnen? Något annat jag ska tänka på i arbetet (jag har lagt klinker förr, men inte fuktisolerat)

8. Sweli
    Medlem Nivå 10

Storleken kan du använda vilken du vill om du kapar klinkers på diagonalen för att få fallet.

Stora klinkers är alltid snyggast och har du fördelen av mindre fog som kan bli gammal.

9. D
    Medlem Nivå 9

Vis av vår svårighet att få fall på stora klinkers undrar jag om det inte är bäst att lägga nivån för golvbrunnens "galler" något under klinkersnivån. Borde det inte underlätta för vattnet att rinna undan, eller?

mvh
    David

10. Sweli
    Medlem Nivå 10

Det är en bra idé ;)