Byggahus.se

Golvbrunnsproblem vid Klinkersläggning?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Behöver lite råd inför byggnation i hus från 1945.

Har funderingar att lägga in golvklinkers och värmegolv i ett rum 8kvm som enbart fungerat som tvättstuga (källaren,betongplatta, oisolerad)

Ska göra badrum med duschkabin med kar.

Próblemet ligger i den gamla brunnen. Verkar inte finnas ngn. förhöjningssatts eller krympning för att få till ett snyggt avslut till den. Enligt killen som ska lägga golvet.(han jobbar som golvläggare och borde veta vad han talar om)

Brunnen har en innerdiameter på 220mm. och  ytterkransen ligger på 310mm.

Vad rekomenderar Ni att jag ska göra?
    Bila upp den och byta eller försöka hitta på ngn slags förhöjning och förminskningsring till den. (hur ser försäkringsbolagen till det sistnämnda)

2. Sweli
    Medlem Nivå 10

Re: Golvbrunnsproblem vid Klinkersläggning?

Jag skulle bila upp den och sätta ditt ett helt nytt bron.

Då passar man på att få den ordentligt fuktisolerat.

Jag gjorde så i ett gammalt hus jag hade, när jag installerade en dusch i källaren.

Det är bättre att göra rätt från början än att försöka lappa i efterhand om det inte håller.

3. M
    Medlem Nivå 1

Har nu ordnat med inköp av ny plastgolvbrunn. Nu är det bara svett och tårar så ska nog det vara på plats.

Tack för puschen Sweli ;)

4. H
    Medlem Nivå 1

Har just nu hantverkare som kaklar duschutrymme och lägger in klinker i dusch och bastu i källaren. Tänkte ett tag göra det själv, men valde att låta hantverkare göra det. Det var tur det eftersom det visade sig att vattenlåset inte höll vattnet pga av att det hade rostat hål i det (gjutjärn).
    Tveksamt om jag hade uppmärksammat det. Nu har killarna satt in ett vattenlås av plast.
    Det var ganska fuktigt under grunden, men marken är, tack och lov, ganska bra dränerad.
    Om jag skulle köpa ett äldre hus så skulle jag se till att ta bort alla vattenlås av gjutjärn.

5. V
    Medlem Nivå 7