Hej,
när jag skulle rengöra min golvbrunn så lossnade lite svart gucka/betong/spackel som fyllde gapet mellan själva golvbrunnen och rostfria ramen/klinkern runt golvbrunnen.
Osäker på vad det är för typ av gucka och hur det egentligen borde se ut.
Hittar inget firmamärke/tillverkare på golvbrunnen.
Känns inte bra att guckan lossnar och antar att jag borde åtgärda detta. Hur borde jag göra det??
golvbr
när jag skulle rengöra min golvbrunn så lossnade lite svart gucka/betong/spackel som fyllde gapet mellan själva golvbrunnen och rostfria ramen/klinkern runt golvbrunnen.
Osäker på vad det är för typ av gucka och hur det egentligen borde se ut.
Hittar inget firmamärke/tillverkare på golvbrunnen.
Känns inte bra att guckan lossnar och antar att jag borde åtgärda detta. Hur borde jag göra det??
golvbr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag tror inte att du behöver gåra någonting ifall själva ramen till slukristen sitter fast. Låt det vara sådär bara. Använd klinkerfog om det skulle lossna mer, absolut inte silikon eftersom det måste kunna rinna vatten under klinkersen där.
Medlem
· Stockholm
· 4 inlägg
Hej Vikings!
Det ser ut som att någon använt taktätningsmassa/gummiasfalt.
Den ska i vilket fall absolut INTE vara där.
Det är inte mening att man ska stänga in ev vatten bakom som kan skada, Det ska kunna rinna ner i brunnen. Ta bort och gör det utan att skada tätskiktet. Dvs använd ingen vasst föremål.
När du gjort det så tycker jag att du ska titta så att det överhuvudtaget sitter tätskickt under. Dvs gummimassa, brunnsmanschet osv. Mellan golvbrunnen i plast och rostfria ramen dvs. Finns inget tätskikt så får du ta ställning till hur du vill göra, då är det säkert vattenskadat. Bort med det iaf o sätt inte dit nåt annat för det ska inte sitta nåt där.
Lycka till.
Det ser ut som att någon använt taktätningsmassa/gummiasfalt.
Den ska i vilket fall absolut INTE vara där.
Det är inte mening att man ska stänga in ev vatten bakom som kan skada, Det ska kunna rinna ner i brunnen. Ta bort och gör det utan att skada tätskiktet. Dvs använd ingen vasst föremål.
När du gjort det så tycker jag att du ska titta så att det överhuvudtaget sitter tätskickt under. Dvs gummimassa, brunnsmanschet osv. Mellan golvbrunnen i plast och rostfria ramen dvs. Finns inget tätskikt så får du ta ställning till hur du vill göra, då är det säkert vattenskadat. Bort med det iaf o sätt inte dit nåt annat för det ska inte sitta nåt där.
Lycka till.
Jodå, NÅGOT annat ska sitta där, metallramen (slukristen) ska nämligen enligt monteringsanvisningarna vara understödd av fix eller klinkerfog. (Fick jag lära mig till mitt andra badrum, vid det första missade jag det.)
Medlem
· Stockholm
· 4 inlägg
b8q:
Ramen ska fästas med fix mot underlaget ja. Men det ska inte sticka fram massa gucka till golvbrunnen. Det ska endast ligga som fästmaterial till ramen. Så NEJ det ska INTE sitta massa skit där, varken fog, silikon el dylikt.
Ramen ska fästas med fix mot underlaget ja. Men det ska inte sticka fram massa gucka till golvbrunnen. Det ska endast ligga som fästmaterial till ramen. Så NEJ det ska INTE sitta massa skit där, varken fog, silikon el dylikt.
Hejsan,
tack för alla svar.
jag tolkar det som att jag till att börja med skall knacka bort lite mer av guckan som sitter där för att se hur det ser ut. Om allt ser bra ut med tätskiktet så är det ingenting eller klinkerfog som gäller. ...och egentligen bara så mycket fog så att ramen ovanpå har bra stöd.
Hoppas jag förstod allt rätt.
Jag återkommer med hur det gått....
Tack för alla bra svar!
tack för alla svar.
jag tolkar det som att jag till att börja med skall knacka bort lite mer av guckan som sitter där för att se hur det ser ut. Om allt ser bra ut med tätskiktet så är det ingenting eller klinkerfog som gäller. ...och egentligen bara så mycket fog så att ramen ovanpå har bra stöd.
Hoppas jag förstod allt rätt.
Jag återkommer med hur det gått....
Tack för alla bra svar!
Klicka här för att svara