Börjar närma mig gjutning av plattan och har i sista stund ändrat planlösning för badrummet. Detta har medfört att jag tänker ställa ett badkar mot en vägg där golvbrunnen sitter 25 cm från väggen. Eftersom att jag redan har lagt golvvärmen så vill jag inte börja riva upp saker. Jag funderar på följande allternativ: Ett, skaffa en brunn med sido utlopp och sen dra ett rör i betongen från uppstickande rör till golvbrunn. Två: Låta det vara och riskera att få det väldigt bökigt när jag ska rensa brunnen.
Anledningen till att det första allternativet inte är självklart är att jag då måste dra den nya rörstumpen i motsatt riktning mot det rör som är framdraget från huvudstammen. Vattnet kommer alltså behöva ta en 180 grader sväng.
Vad ska jag välja?
Anledningen till att det första allternativet inte är självklart är att jag då måste dra den nya rörstumpen i motsatt riktning mot det rör som är framdraget från huvudstammen. Vattnet kommer alltså behöva ta en 180 grader sväng.
Vad ska jag välja?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Vet inte om jag fulltut förstår problembeskrivningen. Du har alltså en brunn ingjuten nu på "fel" ställe?
Om du ställer ett badkar över den så får du väl problem med rensningen oavsett hur du drar dit avloppet från själva karet. Jag förstår dina 2 alternativ som att antingen dra avloppet ingjutet fram till brunnen, eller dra det "normalt" ovanför golvet till brunnen?
Ett relativt enkelt sätt att lösa det är ju om du kör med ett fristående badkar, som är lätt att flytta.
Om du ställer ett badkar över den så får du väl problem med rensningen oavsett hur du drar dit avloppet från själva karet. Jag förstår dina 2 alternativ som att antingen dra avloppet ingjutet fram till brunnen, eller dra det "normalt" ovanför golvet till brunnen?
Ett relativt enkelt sätt att lösa det är ju om du kör med ett fristående badkar, som är lätt att flytta.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Flytta golvbrunnen, kosta vad det vill i arbete nu.
Protte
Protte
Jag var lite otydlig... Jag ska gjuta en hel grund, platta på mark. Jag har kommit så långt att det i princip bara är gjutningen kvar. Så vad jag har är ett avloppsrör som sticker rakt upp ur frigoliten. Jag vill inte lyfta på frigoliten eftersom govlvärmerören ligger utlagda på den. Så vad jag igentligen funderar på är om det är helt otänkbart att klämma dit två 45-graders böjar på det uppstickande röret, gå med en 40 centimeters bit in mot rummet och klämma på en golvbrunn. Problemet som jag ser det är att avloppet då går från brunnen in mot väggen för att dyka rakt ner och sen fortsätta i motsatt riktning bort från väggen. Det är givetvis inte helt optimalt men är det så förkastligt att det inte är att tänka på?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
OK, då klarnar det. Vågar inte ha en åsikt om hur dåligt det är, men i ditt läge skulle jag absolut ha rivit upp och sett till att få röret på rätt plats direkt.
Om du någon gång blir tvungen att köra en rensfjäder eller en högtryckspruta i röret så är det inte så kul med extra böjar.
Om du någon gång blir tvungen att köra en rensfjäder eller en högtryckspruta i röret så är det inte så kul med extra böjar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Elmont: Golvbrunnen måste rensas vart tionde hår
Klicka här för att svara