Golvbrunnen i tvättstugan i källaren klarar inte av att svälja vattnet från tvättmaskinen. Detta har blivit värre och värre och nu måste jag ta tag i problemet.
Huset, byggt -73, aldrig haft problem med avlopp innan. Alla andra brunnar/avlopp fungerar som de ska och det är än så länge enbart brunnen i källaren som krånglar.
I brunnen är det ngn vit plastkonstruktion som jag funderar på att ta bort för att komma åt själva röret. Kan inte föra in avloppslangen (nilfisk) eftersom det är en krök och jag misstänker att jag måste få bort plastkonstruktionen först.
Bifogar en sunkig bild på hur brunnen ser ut, ngn kanske känner igen modellen och som kan ge tips om ur jag ska gå tillväga
Huset, byggt -73, aldrig haft problem med avlopp innan. Alla andra brunnar/avlopp fungerar som de ska och det är än så länge enbart brunnen i källaren som krånglar.
I brunnen är det ngn vit plastkonstruktion som jag funderar på att ta bort för att komma åt själva röret. Kan inte föra in avloppslangen (nilfisk) eftersom det är en krök och jag misstänker att jag måste få bort plastkonstruktionen först.
Bifogar en sunkig bild på hur brunnen ser ut, ngn kanske känner igen modellen och som kan ge tips om ur jag ska gå tillväga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Finns det ingen beteckning av märke/ modell på brunnen som kan leda dig vidare?
Börja med att göra rent runt brunnen för att se bättre. Då kan du se om den inre delen går att lossa på något sätt. Det ser ut som om det sitter två skruvar på sidan av utloppet. Går de att lossa så kan du sannolikt sedan lyfta ur innerdelen.
Att bruka våld är inte att rekommendera. Plasten är gammal och skör och du vill sannolikt inte byta golvbrunn för att du gjort sönder den. Var varsam.
Börja med att göra rent runt brunnen för att se bättre. Då kan du se om den inre delen går att lossa på något sätt. Det ser ut som om det sitter två skruvar på sidan av utloppet. Går de att lossa så kan du sannolikt sedan lyfta ur innerdelen.
Att bruka våld är inte att rekommendera. Plasten är gammal och skör och du vill sannolikt inte byta golvbrunn för att du gjort sönder den. Var varsam.
Tog foto innan rengöring. Ser ingen beteckning tyvärr.TheImprovisor skrev:
Finns det ingen beteckning av märke/ modell på brunnen som kan leda dig vidare?
Det är tre skruvar, två fick jag bort, den tredje är sönderrostad och jag tänkte borra bort den.
Men är det vattenlåset som är det vita på bilden? Om jag lyckas få bort det så kan jag förhoppningsvis komma åt och spola rent in mot röret.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Får du loss den tredje skruven kommer du högst sannolikt att kunna lyfta upp insatsen och göra rent.M m@nge skrev:
Se till att inte skada något mer än skruven om du borrar bort den.
Som @RoTe säger; antingen rensplugg eller insats, så det är bara att jobba vidare.
Jag har aldrig sett en liknande brunn förut. Är det svarta ett gummimembran så är det troligen en äldre variant av luktstopp man ser och inte vattenlåset. I så fall sitter det under denna platta.
Oavsett måste skruven bort för att kunna komma åt ordentligt att göra rent.
Oavsett måste skruven bort för att kunna komma åt ordentligt att göra rent.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Fick loss den vita ringen. Har läst mig till att det ska finnas en plugg i brunnen som måste skruvas bort. Gissningsvis är den i mässing. Får man loss den så ska man komma åt att rensa.
Har kört med en hel del Yes och varmt vatten och det har faktiskt hjälpt en del. Tar bort lite symtom men inte orsaken. Får se om jag får tid att fortsätta laborera i helgen.
Har kört med en hel del Yes och varmt vatten och det har faktiskt hjälpt en del. Tar bort lite symtom men inte orsaken. Får se om jag får tid att fortsätta laborera i helgen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal golvbrunn som svämmar över
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn svämmar över, finns det någon med och utan vattenlås?
Tvättstuga -
Golvbrunn svämmar över vid tömning av tvättmaskin
Vatten & Avlopp -
Golvbrunnen i pannrummet svämmar över- Vad ska jag göra?
Vatten & Avlopp -
Golvbrunnen svämmar över!
Vatten & Avlopp