Byggahus.se

Golvbrunn läckage eller uttorkning

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Jag har ett badrum på entréplan som har en golvbrunn (gammal gjutjärnsbrunn från -73). Jag har de senaste veckorna noterat att "skit-lukt" kommit och gått. Idag noterade jag att denna golvbrunn inte hade tillräckligt med vatten i sig.

Det konstiga är att sonen badade i onsdags (ca 2 dagar sedan) vilket har fyllt på vattenlåset. Nu var det mycket lite vatten i låset. Då undrar man hur detta kan komma sig.
    Har kollat i källaren och kan inte se några spår efter läckage eller så.
    Pga årstiden så jag eldat i braskaminen ganska mycket. under dessa dagar. Kan det vara att denna värme torkar ut luften såpass mycket att vattnet i låset dunstar bort ut på endast 2 dagar??

Tacksam om lite tankar/vägledning...

2. A
    Medlem Nivå 5
    Är ej insatt i ämnet men spontant så låter det som snabb avdustning.. jag eldar rejält i kaminen och i en oanvänd dusch så tog det ca 1 månad för att torka ur en golvbrunn (plastbrunn/träbjälklag). Det jag kan tänka mig förutom läckage är väl en igensatt golvbrunn?? - Om tillräckligt mycket "skit" sätter sig i brunnen så får det ju inte plats så mycket vatten? Värt att kolla kanske...

MVH: Marcus

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Ett annat alternativ:
    Det kan vara så att avloppsavluftningen är igensatt. Det skapar i sin tur baksug i din golvbrunn när du spolar i toaletten. Lyft på golvbrunnens galler. Spola och kontrollera samtidigt ifall vattennivån guppar till. Detta test utföres med fördel när du verkligen har gjort tvåan på toaletten, för då är det ju inte bara vatten som åker med i avloppet. Det kan skapa en hel del baksug ifall man gjort ifrån sej ordentligt.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Nu testade jag bara med "ettan" :) men visst guppar det i brunnen. Så det låter väl som en trolig anledning och nu till frågan...var finns avloppsavluftningen och hur gör man lättast rent denna?

5. phl
    Medlem · Nivå 14
    Antingen består avluftningen av ett avloppsrör som går ut genom taket på huset. Tanken är att man längst bort på avloppsstammen drar en pipa upp genom taket ut i det fria så det blir fritt blås. Då kan luft alltid komma in där om det behövs för att jämna ut trycket vid spolningen. Andra alternativet är att detta röret är ersatt av en eller flera vakum-ventiler. De fungerar som en backventil för avloppet. Ett membran släpper in luft om det behövs men släpper inte ut någon avloppslukt. De kan fastna i öppet eller stängt läge.

6. R
    Medlem Nivå 2
    inte ovanligt med lite svaj i golvbrunnar vid spolning. Är det en relativt djup brunn sugs det sällan ut så pass mycket så nivån går under "läppen" kan hända vid dom grundare gjutjärnsbrunnarna.
    Finns wc i närheten kan ett såkallat bakfall orsaka luktproblem (skitvatten slår tillbaka till golvbrunn)
    Kolla avluftning samt töm golvbrunn skrapa rent så gott det går titta efter skador annars kan det vara så att den torkar ut kan gå rätt fort ibland.