Då har dom fuskat. De har behållit den gamla gjutjärnsbrunnen som skulle ha bytts till årets standard. Alla brunnar innan 1992 tror jag det var ska bytas vid renovering då den du har har uttjänat sin livslängd. De verkar dock som de gjutit in klämringen i fixet...helknepigt,
Dolt fel skulle jag inte säga för en besiktningsman skulle genast se detta vid en besiktning.
Dolt fel skulle jag inte säga för en besiktningsman skulle genast se detta vid en besiktning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Nu ska vi lugna ner oss lite tycker jag. just klämringen skyddar främst för överfyllnad av brunnen om det blir stopp, då kan vattnet ta sig in bakom tätskiktet, det är det klämringen ska förhindra.Qscar skrev:
Vad har du för bjälklag? Är det betong eller trä? Är det betong skulle jag inte oroa mig det minsta.
Dolt fel finns inte i lägenheter, det hade inte heller klassats som dolt fel i ett hus då det är väldigt lätt att upptäcka och definitivt något som ingår i alla besiktningar.
Brunnen håller säkert länge till men det jag funderar mer på hur de löst det hela med tätskiktet. Tätskiktet är en slags folie som leder fram till brunnen där vatten alltså ska rinna på folien fram till brunnen. Om du kollar på sida 13 så ser du principen. Men på din bild ser de ut att ha fyllt med fix både under och på sidan. Då kommer inte vattnet fram till brunnen.
Kan du ta en bild från sidan s¨man ser under klämringen.
http://www.mapei.com/public/se/brochures/multimedia/mapei_vrb.pdf
Kan du ta en bild från sidan s¨man ser under klämringen.
http://www.mapei.com/public/se/brochures/multimedia/mapei_vrb.pdf
Jag antar att man satt i en HL-ring (tror dom heter så) en alu eller komposit ring som man lägger i gjutjärnsbrunnen för att få i en purus klämring, väldigt tveksam konstruktion då det är näst intill omöjligt att få ringen tät mot brunnen.
Har satt 2 sånna, en på ett industri golv där man inte hade vatten och mattan var trasig så det skulle lappar och lagas, och en i ett källarbadrum där kunden vägrade bila ur brunnen då det var gamla gjutjärnsrör i golvet
Har satt 2 sånna, en på ett industri golv där man inte hade vatten och mattan var trasig så det skulle lappar och lagas, och en i ett källarbadrum där kunden vägrade bila ur brunnen då det var gamla gjutjärnsrör i golvet