janwide
Jag håller på och byter en gjutjärnsbrunn i källaren. När det är klart så ska jag lägga klinkers på golvet. Som syns på bilderna så är brunnen borta och jag har en järnmuff (heter det så) som sticker fram där jag skulle kunna ansluta den nya brunnen. Frågan är om jag ska bila vidare och byta gjutjärnsröret också? Tänker i så fall att jag bilar fram till väggen som syns till höger, c:a 60 cm, och skarvar där. Då riskerar jag inte att behöva bila upp de nya golvet i framtiden utan kan då i så fall senare bila på andra sidan väggen och fortsätta att byta ut resten av stammarna därifrån. När jag kapade röret till brunnen blev jag osäker. Godset i röret ser tjockt och helt oanfrätt ut. Chansen, gissar jag, är stor att även resen av röret är i gott skick.
Hur skulle ni göra? Spara på arbetet och låta gjutjärnsröret ligga, Den bit jag kapat har ju ändå klarat snart 60 år utan att se dåligt ut. Eller ta det säkra före det osäkra och fortsätta att bila, och svettas,ända fram till väggen. Eller finns det andra idéer?
Golvyta med borttagen gjutjärnsbrunn och synlig järnmuff i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av källare med borttagen gjutjärnsbrunn och synlig järnmuff i golvet, omgiven av bilade betongytor.
Skapa konto
Närbild på kapat gjutjärnsrör i källare med tjockt, oanfrätt gods synligt.
Skapa konto

A
Vi bytte gjutjärn i min källare när jag flyttade in. Röret såg helt ok ut så vi tog ca 20-30cm tror jag och bytte sen var vi nöjda.
Problemet hos mig var att avluftningen? inte fungerade så de luktade för jävligt =)

Han som gjorde jobbet sa iallafall att det håller så det tror jag på.

janwide
Rkarlsson skrev:
Vi bytte gjutjärn i min källare när jag flyttade in. Röret såg helt ok ut så vi tog ca 20-30cm tror jag och bytte sen var vi nöjda.
Problemet hos mig var att avluftningen? inte fungerade så de luktade för jävligt =)

Han som gjorde jobbet sa iallafall att det håller så det tror jag på.
Det låter hoppfullt. Hur gammalt är ert hus?

Byt när du ändå river, är en sådan liten bit de rör sig om. Tråkigt att behöva riva upp golv å så om röret pajar inom en snar framtid.

Kolla resten av systemet med en spolfirma som filmar avloppet ut till gatan om möjligt ...
Kolla även övriga brunnar...
Om systemet verkar ok så väljer du relining eller bila resten till vägg?
Jag skulle ta relining och skarva där du är!

janwide
Skickade in 10000 kr mobilen och filmade lite ;-)
Ser ut som att röret är lite deformerat. Det blir att kavla upp ärmarna och bila en bit till. Då blir frågan en annan. Hur långt in under väggen behöver jag komma för att det ska fungera att skarva på ett nytt rör senare från andra sidan?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A
janwide janwide skrev:
Det låter hoppfullt. Hur gammalt är ert hus?
Det är byggt 1945. Vet dock inte om de någon gång senare har lagt dessa rören. Men han såg en bit och såg ingen anledning att byta.
Men för att du skall vara säker så se om du kan låna hem en kamera på slang så du kan komma en bit in. Eller ta ett motionspass och byt när du ändå är igång =) Ska du ändå byta hela golvet så är det lika bra ju om du har otur och måste riva upp det i onödan..
Jag har inte lagt nytt klinkers där vi bytte för vi ska renovera tvättstugan om något år och jag kanske lånar hem en kamera för att vara helt 100 på att slippa riva upp golvet.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Rkarlsson skrev:
Det är byggt 1945. Vet dock inte om de någon gång senare har lagt dessa rören. Men han såg en bit och såg ingen anledning att byta.
Men för att du skall vara säker så se om du kan låna hem en kamera på slang så du kan komma en bit in. Eller ta ett motionspass och byt när du ändå är igång =) Ska du ändå byta hela golvet så är det lika bra ju om du har otur och måste riva upp det i onödan..
Jag har inte lagt nytt klinkers där vi bytte för vi ska renovera tvättstugan om något år och jag kanske lånar hem en kamera för att vara helt 100 på att slippa riva upp golvet.
Frågan är hur mycket man förstår eller ser med en kamera som lekman. Man kan såklart se om det är hål eller andra stora skador. Men skicket? Min mobilfilm säger inte mej så mycket.

Vilken innerdiameter har gjutjärnsröret?
Vilken diameter krävs på rören från den nya brunnen?
Är det ett alternativ att skjuta i ett nytt plaströr, tex Ø70mm och koppla nya brunnen på det?
Kan iof bli problem att skjuta in några längre bitar utan att ha fritt utrymme från endera hållen.

Relining är superbra. Så slipper man bila och bryta upp halva huset.

Krilleman
A Anders e j skrev:
Relining är superbra. Så slipper man bila och bryta upp halva huset.
Alla reliningar som blir mindre lyckade då?
Är dom också "superbra"?

Nya rör är nya rör, och en betydligt större värdehöjare på fastigheten! (y)

Däremot är relining oerhört bra där man råkar på skyddsrum, bunkrar, hisschakt och andra extremt otillgängliga platser som ska renoveras.

I en villa kostar relining mer än det smakar.

Att göra saker korrekt från början är nästan oftast alltid bäst.
Nya rör och nya golvbrunnar är alltid mest tacksamt att se vid renoveringar!
Hur gör man en korrekt skarv till tätskiktet i ett badrum när man inte byter brunn med klämring enligt dagens standard?? :thinking::thinking::thinking:

Bara ett par dagar gammal tråd om relining som blivit väldigt mycket mindre än bra i en villa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/missnoejd-daligt-utfoerd-relining-foeretaget-skaems.358127/

Redigerat:
  • Gilla
masken10 och 2 till
  • Laddar…
janwide
Jag bilade upp fram till väggen och en halvmeter på andra sidan och bytte till plaströr. Känns skönt att slippa bekymra sig.

Hyr en redig bilmaskin så är kvarvarande jobb gjort på 30 min. Din tanke med att "säkra" det nya golvet är helt rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.