Har ett rektangulärt "integrerat" garage i ett hus byggt 2006 med betonggolv där jag skulle vilja dela av och få ett förråd/kontor i ena halvan, ev med lite trevligare golvbeläggning.
Precis på den linje där jag skulle vilja ha skiljeväggen är det en golvbrunn med svagt fall ca 50 cm runtomkring. Jag kommer bygga skiljeväggen på ett sätt som blir enkelt att återställa om en ny ägare i framtiden vill nyttja hela garagets längd.
Jag har aldrig använt golvbrunnen och har inga planer på att göra det heller, däremot vore det kanske synd att proppa igen den med något som blir oåterkalleligt. Förslag på hur jag tätar och täcker brunnen på ett smart vis så att jag kan regla upp en innervägg ovanpå men ändå möjliggöra att riva bort allt i framtiden?
Finns det någon risk med att täppa igen en golvbrunn såhär?
Precis på den linje där jag skulle vilja ha skiljeväggen är det en golvbrunn med svagt fall ca 50 cm runtomkring. Jag kommer bygga skiljeväggen på ett sätt som blir enkelt att återställa om en ny ägare i framtiden vill nyttja hela garagets längd.
Jag har aldrig använt golvbrunnen och har inga planer på att göra det heller, däremot vore det kanske synd att proppa igen den med något som blir oåterkalleligt. Förslag på hur jag tätar och täcker brunnen på ett smart vis så att jag kan regla upp en innervägg ovanpå men ändå möjliggöra att riva bort allt i framtiden?
Finns det någon risk med att täppa igen en golvbrunn såhär?
Bild på eländet. Det är ett svagt fall men det är egentligen inte min fråga. Hur proppar jag brunnen på ett återställbart vis, och finns det några risker med att göra så?
Detta borde vara en lösning.C Carlf81 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...blBWEweYmSDjVbii6ouS1Y5PAhTixQJhoCwrQQAvD_BwE
Tack! Ser ju faktiskt smidigt och enkelt ut och gjort för exakt mitt syfte.
Behöver jag utreda något mer kring brunnens funktion innan jag täcker över den med lock och väggreglar?
Jag tänker på om den har någon som helst koppling till övriga husets system, vilket jag inte riktigt vet. Luftning t ex? 😃
Brunnen är snustorr och har aldrig använts av vår familj (sedan 2010).
Det luktar trots detta inget.
När någon spolar i en toalett inne i huset kan man höra detta svagt från golvbrunnen i garaget.
Behöver jag utreda något mer kring brunnens funktion innan jag täcker över den med lock och väggreglar?
Jag tänker på om den har någon som helst koppling till övriga husets system, vilket jag inte riktigt vet. Luftning t ex? 😃
När någon spolar i en toalett inne i huset kan man höra detta svagt från golvbrunnen i garaget.
Borde inte ställa till det på något vis.C Carlf81 skrev:Tack! Ser ju faktiskt smidigt och enkelt ut och gjort för exakt mitt syfte.
För säkerhets skull han du ju låta den vara pluggad en tid innan väggen börjar byggas eller om det går att utforma väggen så att man kommer åt locket från garagesidan av väggen.
Du kan även såga ut cirklar i trä och lägga ovanpå för att trolla bort fallet. Jag har en liknande brunn i ett förråd som någon tidigare ägare tröttnade på och gjorde ett lock till. Limträ med raspade faser och sedan två lager spånskiva ovanpå för att komma i höjd med resten av golvet.
Tänker att jag pluggar igen snarast möjligt och låter det stå några veckor. Väggen går ju att bygga lite hur man vill men i detta fall enklast helt klart att bara göra en rak och fin vägg mitt ovanpå.FredrikR skrev:
Tack för bra input!
Jepp, jag ska fundera på smartast lösning här. Det är rå betong under så kanske vara lite försiktig med för mycket organiskt material ?VidarH skrev:
Liknande trådar
-
Golvbrunn i källare/garage och en brunn utanför - stänga golvbrunn inomhus?
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn i garage - reparera eller byta?
Vatten & Avlopp -
Framtid gamla järn-golvbrunnen i garaget?
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn i garage - hur dra rör?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Golvbrunn eller inte i garage - igen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus