Hejsan
Grabben behöver ett större rum och funderar på att stänga igen ryggåstaket för att ta nytta av ”oanvänd” yta samt färdiga ytor som väggar+tak.
om man är nyfiken på att göra ett golv med spännvid 5,4m ( inkl yta där regeln vilar )
Fungerar det att använda standardmått 45x220 5,4?
Kan man lägga cc60 eller bör man skruva ihop 2 st 45x220 till att bli 1 st 90x220?
eller lägga t ex 45x220 cc 30 eller liknande?
Tanken är att lägga golvspån ovan och därefter golv.
kommer golvet svikta eller blir det hanterbart?
Grabben behöver ett större rum och funderar på att stänga igen ryggåstaket för att ta nytta av ”oanvänd” yta samt färdiga ytor som väggar+tak.
om man är nyfiken på att göra ett golv med spännvid 5,4m ( inkl yta där regeln vilar )
Fungerar det att använda standardmått 45x220 5,4?
Kan man lägga cc60 eller bör man skruva ihop 2 st 45x220 till att bli 1 st 90x220?
eller lägga t ex 45x220 cc 30 eller liknande?
Tanken är att lägga golvspån ovan och därefter golv.
kommer golvet svikta eller blir det hanterbart?
Kollade snabbt träguidens dimensioneringsverktyg, max Spännvidd på 45x220 är 5,15 då är det cc30 och skruvlimmat spån på.
Så med lite förstärkning bör det ju absolut funka tycker jag. Men vad som är lämplig förstärkning har jag inget bra svar på.
Jag hade nog själv bara skruvlimmat ihop 2st och haft en dubbel varannan.
Så med lite förstärkning bör det ju absolut funka tycker jag. Men vad som är lämplig förstärkning har jag inget bra svar på.
Jag hade nog själv bara skruvlimmat ihop 2st och haft en dubbel varannan.
Vi har gjort bjälklaget av 45x220 på cc30 samt kortlingar och skruvlimmat spårade spånskivor det är stumt och spännvidden är ungefär 5,10 .
Bästa svaret
Tack för svar 
När jag kollar lite närmare så tror jag att spännviden blir 506 cm
väggarna är 220 reglar och räknar man bort 220 x2 från 5,5m.
Det låter inte omöjligt då
Hittade en gammal bild från stomresningen och tanken är att placera reglarna i bef fack som löper runt utbyggnaden.
Övriga delar av loftet har vilande bjälklag där
Hittade en gammal bild från stomresningen och tanken är att placera reglarna i bef fack som löper runt utbyggnaden.
D09 skrev:
Tack för svar
Där är vårat
Jag tror jag också kommer lägga dubbel lager spånskivor för att komma i samma höjd som övriga golv.
Där är det först golvspån 1 lager (20-22mm on jag inte minns fel ) sen 1 lager till med utskärning för golvvärmeslangen.
Där är det först golvspån 1 lager (20-22mm on jag inte minns fel ) sen 1 lager till med utskärning för golvvärmeslangen.