Byggahus.se

Golvavjämning i garaget

1. K
    Medlem · 1 inlägg

kulpennan

Medlem
    Inreder garaget och har börjat fundera på hur jag ska lägga golvet. Det är betongplatta utan isolering nu, med lutning för avrinning (ca 40mm på 4,5 meter). Jag inreder ca 20 kvadrat av garaget och undrar vad jag har för alternativ när det gäller golvavjämning, isolering mm.

1. Om jag reglar upp golvet - hur får jag det jämnt, och vad lägger jag mellan reglarna och betonggolvet (behöver jag en fuktspärr)? Har hört talas om något som heter "Nivell"...

2. Kan jag jämna ut med flytspackel? Jag räknade ut att det skulle gå ca 10 säckar. Det flytspackel jag blev rekommenderad kostade 500kr säcken...finns det inget billigare?

Finns det bättre sätt?

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Golvavjämning i garaget

Med beaktande av tid & pengar föreslår jag följande

rengör bef golv ordentligt, ev slipas
    Prima
    Flytspackla, 25kg ger ca 17mm/m2 så 10 säckar räcker inte långt, skulle tro att det dubbla blir lagom, du bör kunna hitta "märkesflyt" för ca 200kr/säck ink moms vid köp av 20.., alternativt stocka av med bruk som du ev kan toppa med flyt. PLanheten är viktig, max 3mm på 2m (risk för gnissel)
    På detta lägger du först åldersbesändig plast, sedan frigolit klass S150 (hårdare) i valfri tjocklek (mer = bättre) sedan grålumpapp och sen parkett eller laminat
    Du får ett varmt och tyst golv med lagom svikt utan framtida problem. OBS vanlig S80 frigolit håller inte, ger sig ex vid dörren efter nåt år.

Nivellsystem är bra men dyrt + att i ditt fall får du organiskt material nära en oisolerad platta samt att isolering måste du köpa endå, bättre att betala lite mer för bra isolering och slippa trät, skulle tro till halva kostnaden eller mindre

3. K
    Medlem · 274 inlägg

kakelmaster

Medlem

Re: Golvavjämning i garaget

Tänk på att de flesta flytspackel tål inte vatten och är inte att rekommendera om det finns risk för fukt i golvet, så välj ett bruk som tål påskjutande fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.