3 019 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Golvåterförsäljare får bakläxa av ARN
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Golvet var inte vad bostadsägaren hade förväntat sig och nu måste återförsäljaren betala både golv och monteringskostnad.
Du kan läsa artikeln här: Golvåterförsäljare får bakläxa av ARN
Du kan läsa artikeln här: Golvåterförsäljare får bakläxa av ARN
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 630 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 630 inlägg
Hur mycket ska behövas kollas och vad säger att köparen inte har kollat? Har jag fått leverans kollar leveranssedel där det stämmer med artikelnummer och det jag beställt samt ser rätt ut varför skulle jag då öppna paketen för kolla mer. Han fick ju ask golv men var ju inte ljust ask han hade beställt. Man kan väl tänka att firman ser till att man får sin leverans, det ser rätt ut och kanske tänker det kan se annorlunda ut när det ligger i kartong jämfört när det är utlagt. Jag vet inte hur lätt det hade varit att upptäcka felet.
Mitt Kährs-golv som jag fick levererat kan jag inte kolla utan att sprätta upp förpackningen. Öppnad förpackning kan man inte lämna tillbaks.
Översta golvplankan ligger med baksidan upp.
Det kanske inte är helt ovanligt att man förpackar så.
Översta golvplankan ligger med baksidan upp.
Det kanske inte är helt ovanligt att man förpackar så.
Naturligtvis kan du reklamera öppnade produkter.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 630 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 630 inlägg
Även om man kan och får reklamera öppnade produkter så kan jag gissa vissa företag kan göra det svårare.
Hade ju fel på produkt från Elgiganten där även om jag har rätt att lämna det till företaget jag köpt så säger de nej och hänvisar till tillverkaren, vilket de gör för de ska slippa och blir billigare för de. De avrundande även tiden jag haft den uppåt när jag påpekade det så var det att 2 mån är inte acceptabel tid för anmäla fel vilket den tiden nämns i konsumentlagen är uttryckligen den tiden acceptabel. Finns nog flera företag som krånglar till det för folk ska tröttna och inte känner det värt hålla på driva ärendena.
Hade ju fel på produkt från Elgiganten där även om jag har rätt att lämna det till företaget jag köpt så säger de nej och hänvisar till tillverkaren, vilket de gör för de ska slippa och blir billigare för de. De avrundande även tiden jag haft den uppåt när jag påpekade det så var det att 2 mån är inte acceptabel tid för anmäla fel vilket den tiden nämns i konsumentlagen är uttryckligen den tiden acceptabel. Finns nog flera företag som krånglar till det för folk ska tröttna och inte känner det värt hålla på driva ärendena.
Inte alltid utan krångel. Hade köpt ett massivt trägolv som inte alls såg ut som i butiken. Eftersom det var beställningsvara så menade de i butiken att jag inte kunde häva köpet. Efter mycket om och men fick jag ett tillgodokvitto men då jag inte hittade något annat som föll i smaken så fick jag bråka och hota med Arn för att få pengarna tillbaka. Hädanefter kommer jag att kontrollera och köpa direkt i butik.D Daniel 109 skrev:
Här kommer en riktigt präktig kommentar: Lågt pris är inte detsamma som billigt. 
Om nu golvet var så viktigt att bli av en viss typ är det ju konstigt att man inte inspekterar den.
Redan min första renovering öppnade jag ett paket av varje av klinker, golv med mera när jag fått hem det....
Dessutom verkar det ju här som att ARN inte sett golvprovet eller de faktiska golvet utan går på köparens "tycke".
ARN är jättebra många gånger. Men ibland gör de sånna här saker som gör att man förstår att vissa företag låter bli att följa dess rekommendationer.
Redan min första renovering öppnade jag ett paket av varje av klinker, golv med mera när jag fått hem det....
Dessutom verkar det ju här som att ARN inte sett golvprovet eller de faktiska golvet utan går på köparens "tycke".
ARN är jättebra många gånger. Men ibland gör de sånna här saker som gör att man förstår att vissa företag låter bli att följa dess rekommendationer.
Liknande trådar
-
E.ON får bakläxa efter avtalsbrott om solcellsanläggning
Artikelkommentarer -
Mäklare får bakläxa efter att ha hyrt ut bostad till säljare
Artikelkommentarer -
Kommun tog ut 800 000 i avgift men får bakläxa av hovrätten
Artikelkommentarer -
Ikea får bakläxa på köksluckor som slitits mycket på kort tid
Artikelkommentarer -
Lerum får bakläxa för dåligt underbyggt bygglov
Artikelkommentarer