Byggahus.se

Golvångest i kök, klinkers eller parkett?

1. F
    Medlem Nivå 7
    Jag har Berg & Bergs Småland och det skall förutom klickas även limmas så det kan inte bli springor när man drar på golvvärmen, men det är ingen dum idé att kolla upp hur man som sagt kökssäkrar det.

2. F
    Medlem Nivå 7
    eviljava, hur menar du att ett klinkersgolv kommer passa mig bäst? Tror du inte det mattlackade kommer palla, och isf varför?

3. E
    Medlem Nivå 10
    Du skrev ju att du inte ville ha golv som blev patinerade, eller hur? Trä är ett levande material och kommer (oavsett beläggning) att åldras och få patina.

Med mycket "slibb och slabb" och tappade saker kommer denna process att påskyndas.

Ett bra ekgolv kommer dock att hålla i många år, men ett klinkergolv kommer ändå att hålla längre.

Jag valde som sagt själv ett ekgolv i köket, men det beror på att jag tycker att det är mycket snyggare helt enkelt. När golvet är slitet byter jag ut det, alternativt slipar om det.

Sedan kan man ju diskutera hur länge klinkergolvet kommer att ligga kvar? Om 10-15 år åker det säkert ut ändå, p.g.a. att det är omodernt eller att ni tröttnat på det?

Redigerat 9 sep 2010 10:55
    • Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 7
    Du menar så, visst vill jag ha inte ha ett sönderrepat golv på ett år, men vissa småmärken här och där får man räkna med och sätter man tassar på möblerna blir det nog inte så farligt. Jag var mest orolig för vattenspill

5. P
    Medlem Nivå 12
    Jag hade kontaktat berg och berg för att få deras syn, läste lite snabbt i deras anvisningar att golvvärmen skall vara på året runt och det är ju hänglsen och livrem från deras sida. Så det kanske har en massa "men" kring deras golv i kök också.

6. E
    Medlem Nivå 10
    Ähh... du kan vara lugn. Ett bra ekgolv håller längre än så. Jag har bara sett några få exempel på ekgolv som verkligen var nedslitna och det var bl.a. hos en tant med en stor dalmatiner. Tanten var gammal och dalmatinern ville ha motion. Detta löstes genom att hunden sprang runt, runt i hennes lägenhet (djurplågeri?).

Där hade det faktiskt bildats stigar i parketten, som inte hade kunnat slipats bort. Men nu talar vi om onormalt slitage helt enkelt.

Hos normala människor kommer ett ekgolv att hålla mycket länge. Förmodligen kommer du fundera på hur du ska göra med golvet först när det blir dags att byta kök?

7. F
    Medlem Nivå 7
    Då gör vi så att jag ringer Berg och Berg, snackar med dom och är det inga konstigheter då kör vi vidare med parketten, case closed Tack för hjälpen alla som svarat på mina ångestfrågor

8. J
    Medlem Nivå 9
    jag köpte en tub med något slag silikonlim - från Pergo och satte i skarvarna nu när jag la parkett i köket. det gick lätt att sätta dit - vet dock inte ännu om det gör skillnad då det var 2 månader sedan jag la parketten.

men jag blir glad varje gång jag går in i köket - vi hade en ful plastmatta innan och skillnaden är enorm - ek är snyggt.

9. Y
    Medlem · Nivå 18
    vad tror ni om plastmatta som serut som ek eller klinker då?

är inte plastmattorna lite underskattade

10. E
    Medlem Nivå 10
    En plastmatta kan vara mycket bra och praktiskt. Men personligen tycker jag att det ser för jävligt ut när mattorna imiterar trä eller klinker. Ungefär som tapeter som ser ut som tegelstenar. q(;^;)p

En plastmatta skall se ut som en plastmatta, inget annat. Att ha en plastmatta som ser ut som ek eller klinker signalerar bara: "Jag ville egentligen ha ek/klinker men det blev bara en plastmatta".

Det finns ju faktiskt många snygga plastmattor som inte imiterar andra material. Varför inte välja en sådan istället?

11. jarlh
    Medlem · Nivå 9
    Vi valde ekparkett till köket för strax över sex år sedan. Det ser fortfarande i princip nytt ut. En skada efter en tappad kastull är allt. Hade eventuell knäckt en klinkersplatta med.

På tips av golvsäljaren valde vi en lite "stökigare" parkett (Kährs), med mer kvistar osv. Det gör att småsmulor inte syns lika bra som på ett slätt golv. Så man slipper dammsuga så ofta!

12. Y
    Medlem · Nivå 18
    stiger man in genom min ytterdörr, så har jag knappt en meter vägg sen kommer köket på sidan av hallen.

törs jag ha parkett, om man smiter in med skor... säg barn, springer in en snabbis för ta en macka sen ut igen... är parkett vansinne då måntro...

har ett L format kök, smal gång mellan arbetsbänkar sen matplatsen längst in...
    blir så stönigt att dels välja en plastmatta av de miljarder olika utseendena... sen få en ful tröstel mellan parkett matplatsen och plastmatta i arbetsytan... gå och snubbla på höjdskillnaderna känns ju sådär B....

13. E
    Medlem Nivå 10
    Självklart törs du ha parkett. Ek är hårt. På de mest utsatta delarna kan man kanske ha en matta om man vill?

Jag har själv ekparkett i köket och ett litet barn. Det flyger alltså runt en hel del mat och bestick som naturligtvis landar på golvet.

Inga märken eller synligt slitage ännu... d^_^b

14. B
    Medlem · Nivå 10
    Vi hade samma funderingar angående parkett eller klinkers förut. Vi har nu precis flyttat in i vårt nya hus och är så glada att vi tog parkett i köket. Det som var avgörande för oss var följade:

1) Behöver inte vara orolig för barn som ramlar och slår i huvudet
    2) Saker går inte sönder när man tappar dom
    3) Parketten i köket gör att det blir enhetligt med vardagsrummet
    4) Blir en ordentligt markering mellan hall och kök

15. Y
    Medlem · Nivå 18
    detta om att barn slår sig i huvudet, så supermjukt är ju inte parkett, isf skulle man haft plastmatta ;)