Byggahus.se

Golvärme i träbjälklag

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej, Jag har inom kort tänkt påbörja en totalrenovering av ett tvåplanshus som är byggt i början av 70 talet. Huset är byggt på ett berg med en typ av torpargrund.

Husets befintliga uppvärming är direktverkande el (strålningsplattor som sitter i taken) vilket i dessa tider känns ganska fel med tanke på elpriser som hela tiden stiger.

Mitt mål är att grunduppvärmningen ska bestå av bergvärme eller luft/vatten pump.

Min fråga är nu om någon här har erfarenhet att lägga in vattenburen golvvärme i ett befintligt hus med träbjälklag. Är det prktiskt möjligt utan att få för mycket förluster?

Tacksam för alla ideer och tips.:)

2. Robster
    Medlem Nivå 5

Jorå

Jajamen. Jag har lagt in vattenburen golvvärme i hela nedervåningen i vårt hus från 1910. Tog bort alla golv, spånet under golvet och ca 50% av trossbotten. La därefter i nya fräscha trossbottenskivor där de var dåliga, i med ny papp, stenull (möss gillar inte stenull, men de älskar glasull...), salade på och hyvlade alla golvreglar i lod. Spikade på golvvärmeplåtar mellan golvreglarna, dit med "antiknarr" och sen på med ett 28mm trägolv (Dala-Floda Max Fura). Vi är GRYMT nöjda med det. I hall och badrum blev det sedan klinker med två olika lösningar och lyckades trots flytspackel mm att träffa samtliga golv inom 1mm i höjd! Gissa om jag är nöjd. =)=)=)

Vad gäller bergvärme eller luft/vatten pump så rekommenderar jag bergvärme och sedan drar du in "frikyla" överallt där du vill ha svalt på sommaren. Kostar mig mindre än 800 pix per år att ha 19,5 grader i hela huset på sommaren, trots att det kan vara 35 grader ute. Sover som en gud och njuter av hela huset trots att det är snorvarmt ute. GÖTT!

//Rob

3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar.. Låter riktigt bra.. Vilket fabrikat valde du för golvvärmen?

//RW

4. Robster
    Medlem Nivå 5
    Wirsbo/Uponor såklart. Inte billigast, men har grymt bra support och ersätter alla delar som är felaktiga utan knot. För mig var det viktigast i detta fall.

//Rob

5. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Kolla luft/vatten innan du bestämmer dig. Vi har satt in CTC-pumpen, som dessutom är förberedd för pellets, ved eller solvärme (om man vill komplettera). Jag har ingen erfarenhet av bergvärme, men jag vet däremot att vårt system funkar kanon, men kostar 70.000 kr istället för 120.000 kr. Ett tips bara...

6. Robster
    Medlem Nivå 5
    Att det är 50k billigare i ditt fall, behöver inte innebära att det skiljer samma summa för oss övriga. För min egen del så handlade det om ca 22k mer för bergvärme, men med luft/vatten så har du ingen frikyla. För mig avgör det valet direkt, eftersom jag räknar med att bo i huset resten av mitt liv och att det är helt underbart att ha kyla på sommaren.

//Rob

7. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Sant...