Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golv värme?

1. Pompe1997
    Medlem · skåne · 337 inlägg

Pompe1997

Medlem
    Kommer värmen i mina acktankar att hålla längre när jag byter från stora element till golv värme?

Mina element e gamla och jätte tjocka så dem tar nog en hel del värme.
    Med golv värme så får man bara skicka in lågvärme typ 37 grader eller nåt.

Så det borde väl dra mindre värme från tankarna eller har jag fel?

2. I
    Medlem · Dalarna/Gagnef · 1 199 inlägg

ichgary

Medlem
    Med lägre framledningstemp och bra skiktning i tankarna så kommer du kunna sänka tempen i tankarna
    lite mer än du gör nu. dvs att dom rymmer mera energi...

Du kanske kan få ner tankarna i ca 35 grader istället för ca 55, eller vad du nu har i nuläget..

Detta gäller bara när det är som kallast, och när det är varmare blir det ju tappvarmvattnet
    som avgör din lägsta temp i tankarna..

3. A
    Medlem · Stockholms län · 10 063 inlägg

Avemo

Medlem
    Du pratar om två olika saker. Det ena är att det räcker med en lägre temperatur till golvvärmen vilket kan göra att tankarna räcker längre. Dock måste du även fylla på med mer värme i dem. Det andra är att värmeförbrukningen ofta ökar med golvvärme. Alltså drar det troligen lite mer värme från tankarna, men tankarna räcker längre då de kan utnyttjas bättre.

Erik

4. Pompe1997

Pompe1997

Medlem
    Alltså drar det troligen lite mer värme från tankarna, men tankarna räcker längre då de kan utnyttjas bättre.

Erik

Ledsen men jag hänger inte med dej här!
    På vilket sätt skulle tankarna räcka längre då dem kan utnytjas bättre om det alltså troligen drar lite mer värme från tankarna?

Och hur blir det om jag byter ut ett par av mina radiatorer mot fläktkonvektorer (vattenburna)?

5. A

Avemo

Medlem
    Om vi börjar med tankarna. Tankens kapacitet beror på volymen och hur stor temperaturdifferens du kan utnyttja.
    Om du måste ha 50 grader på vattnet ut till radiatorerna så är det dags att elda för att värma tankarna när temperaturen sjunkit till 50 grader.
    Om det under samma omständigheter räcker med 37 grader varmt vatten till golvvärmen så kan du vänta med att elda tills temperaturen sjunkit till 37 grader. Därmed ökar tankens kapacitet.

Sedan kommer vi till golvet. Den värme som läcker ut ur huset genom golvet beror på isoleringen i golvet och hur varmt golvet är.
    Om golvet endast värms av rumsluften som det gör vid element kommer det att vara kallare än luften i rummet.
    Om det å andra sidan är golvvärme så kommer golvet att vara varmare än rumsluften varvid mer värme läcker ut vid samma inomhustemperatur.

Om installationen av fläktkonvektorer innebär att du kan sänka framledningstemperaturen så ökar du också kapaciteten på tankarna. Eftersom temperaturen på golvet i detta läge är oförändrad kommer inte värmeläckaget att öka.

Sammanfattningsvis:
    Om du är ute efter att inte behöva elda lika ofta kan golvvärme vara en lösning.
    Om du är ute efter att minska energiåtgången skall du glömma radiatorsystemet och i ställer ge dig på husets isolering eller möjligtvis pannan.

Erik

6. Pompe1997

Pompe1997

Medlem
    ok tack
    Nu förstår jag bättre!

Pannan och tankarna e nya och huset kunde ha varit bättre isolerat.

Kommer att intallera golvvärme och då isolera golvet ordentligt.
    Funderar även på att sätta in 2 st fläktkonvektorer.

7. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Detta gäller utan skiktning i tankarna, Med skiktning har framledningstempen liten betydelse, och det är returtempen som bestämmer hur mycket energi som kan lagras. Ju kallare retur desto kallare är tanken när man måste elda.

8. A

Avemo

Medlem
    Jag kanske uttryckte mig slarvigt där, men även returtempen blir väl i allmänhet lägre med golvvärme? Slutsatsen att tankarnas kapacitet bättre kan utnyttjas med golvvärme gäller väl även med skiktning i tanken?

Erik

9. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Jag tyckte allt var korrekt utom just det jag citerade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.