Byggahus.se

Golv under gammal vägg - problem!

1. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem
    Jag har precis rivit ut ett gammalt golv för att ta fram trägolvet under och slipa upp det. Tyckte det såg väldigt fint ut tills jag fick bort sista biten... där under fanns spår av en tidigare vägg som förstörde mina planer totalt!  :(

Har ni några idéer vad jag kan göra!? Vill helst inte lägga på ett nytt golv, tycker det gamla är fint, speciellt som det är snyggt sågat vid en trappa (utanför bild) som går upp till rummet. ALLA tips mottages tacksamt, jag vill verkligen lösa det här men just nu är det brist på idéer...  

2. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Re: Golv under gammal vägg - problem!

Lyft fram det i stället för att dölja med annan färg, träslag eller kanske sten.

Sen är det bara att förklara för alla att det är en utmärkning efter det vikingatida 800-tals tempel vars vägg låg precis här ;D

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Precis - eller dra en historia om att kakelugnen stått där...eller att Gustav Wasa klivit igenom golvet.

Vrid på golvbrädorna i rutan 45 eller 90 grader så det skiljer helt från övriga golvet.

Annars.... bryt upp och lägg ny plank i samma dimension.

4. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem

Haha, ja Gustav Wasa hade vi ju på besök för några år sedan...  ;)

Jag är nog inne på att bryta upp "rutan" och lägga ny plank och försöka dölja det så mycket som möjligt. Men hur tusan sågar man av brädorna efter väggen, brädorna fortsätter nämligen in under väggen till nästa rum. Det är rejält tjocka golvplankor (gissar på 50-60mm utan att ha mätt). Svårt att komma åt med en såg?

5. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

större chans att lyckas med detta förslag! slippa jämt, spackla spickhål och måla tvärplankan i nyans som på väggen eller i färg som övrigt snickeri .... Är du missnöjd efter detta kan du alltid lägga över en fin matta ;)
    Själv tycker jag inte att det misspryder så mycket att man ska såga ut det hela .....och kanske stötta på svårare problem :-/.
    gaia

6. M
    Medlem · 75 inlägg

Maxal

Medlem

Hmm... men det går inte att använda de brädor som täcker den tidigare väggen. Det är tunna och spruckna brädor med rejäla springor. Dessutom finns det skador på intilliggande plank i det ordinarie golvet så jag måste nog ändå såga ut en del och jämna till det hela. Går det överhuvudtaget att såga ett golv som ligger?

7. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Fernissa *ryser*. Lite jobb så blir det stiligt!

8. B
    Medlem · 466 inlägg

betula

Medlem

Vill du tvunget byta brädorna äre det är bara att sätta sågen i golvet och köra ett snitt längs med väggen. Hugg sedan rent fram till väggen med en mejsel. Skarven döljs av golvlisten så det är inget problem. Själva brädorna slår du sedan sönder med en yxa och ersätter med nya i samma bredd och rätt längd. Spika eller skruva på vanligt sätt, kapa bort nedre noten på den sista brädan mot det gamla golvet och limma denna mot tidigare spikad/skruvad bräda. Det blir lite trixigt eftersom de är olika längs på de olika ersättninsgbrädorna, men det går. Enklare är om du byter hela längden från vägg till vägg på den del som skall lagas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.