Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golv som luktar illa

1. P
    Medlem · 6 inlägg

Pesso

Medlem
    Hejsan!

Skulle till att lägga nytt laminatgolv i ena sovrummet, så rev upp det befintliga trägolvet. Under det låg det en plastmatta(vet inte om det är linoleum) som luktade unket/gammalt och påminde mig om hur en sommarstuga ibland kan lukta.
    Så jag bestämde mig för att riva bort den mattan, så nu är det spånskivan kvar med lite klibbigt lim ovanpå.
    Har vädrat rummet i 5 dagar nu men lukten finns fortfarande kvar, även fast den inte är lika intensiv som när plastmattan låg kvar. Så funderar på om det är limmet som fortfarande luktar illa?
    Har ni något tips på hur man kan få bort limmet på enklaste vis?
    Har även funderat på om jag skulle kapa spånskivan längs väggen och byta ut den. Jag har en flytande spånskiva, väggarna är resta ovanpå den, med frigolit direkt under som den vilar på.
    Skulle det då funka att göra som jag ev har tänkt göra att kapa den och lägga ny spånskiva ovanpå frigoliten? Eller kommer det svikta då i exempelvis hörnen i rummet?

Lägger upp en bild på hur rummet ser ut just nu.

2. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 602 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Kanske testa med en ozonrenare? När är linoleummattan ifrån? Det kan finnas asbest i limmet.

3. P
    Medlem · 6 inlägg

Pesso

Medlem
    Hur fungerar en ozonrenare?

Huset är byggt -77.

4. P
    Renoverare · 2 631 inlägg
    Riv upp spånskivan eller ta bort allt lim.

5. P
    Medlem · 6 inlägg

Pesso

Medlem
    Har du något tips på hur man river upp spånskivan? Finns det något smidigt tillvägagångssätt? För det är ju svårt att kapa längs väggen med annat än mitt multiverktyg.

6. P
    Renoverare · 2 631 inlägg
    Jättedrygt men blir nog att använda multiverktyg/tigersåg (akta reglarna bara)

Edit: men ska väl finnas något bra verktyg att ta bort limmet med?

7. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Stockholm · 602 inlägg

Pasjostrom

Renoveringsnovis
    Sänksåg/cirkelsåg?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.