Skulle behöva lite expert råd här nu.
Håller på att renovera lite utanför bastun. Göra lite relaxavdelning med dusch utanför bastun.
Så håller på med golvet nu. Golvet är av betong och tänkte lägga vattenburen golvvärme på.
Har köpt frigolit skivor och plåtskivor för att lägga ner plaströret i. MEN nu till det jag undrar var det bästa är att göra sen? Dom jag köpte golvvärmen av (rörmokaren) sa att dom brukade bara lägga frigoliten o de på golvet. och sen bara lägga golvgips på, och sen tätskikt och sen plattorna. Tyckte det lät lite ostadigt?
kan det vara bättre att bara lägga frigolitskivorna o rören och sen bara gjuta betong på?
eller frigolit och golvgipset och sen gjuta betong? eller hur är det bästa att man går till väga?
Håller på att renovera lite utanför bastun. Göra lite relaxavdelning med dusch utanför bastun.
Så håller på med golvet nu. Golvet är av betong och tänkte lägga vattenburen golvvärme på.
Har köpt frigolit skivor och plåtskivor för att lägga ner plaströret i. MEN nu till det jag undrar var det bästa är att göra sen? Dom jag köpte golvvärmen av (rörmokaren) sa att dom brukade bara lägga frigoliten o de på golvet. och sen bara lägga golvgips på, och sen tätskikt och sen plattorna. Tyckte det lät lite ostadigt?
kan det vara bättre att bara lägga frigolitskivorna o rören och sen bara gjuta betong på?
eller frigolit och golvgipset och sen gjuta betong? eller hur är det bästa att man går till väga?
Det inte godkänt enligt BKR att lägga tätskiktet direkt på golvgipsskivor.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Jag la frigolit, 5 cm, och sedan göt jag 5 cm betong på detta. I betongen kan man lägga golvvärmen. Jag flytspacklade in den uppe på betongen och gjorde samtidigt fall. Funkade hur bra som helst. Att tänka på med betong är att man måste vänta ett bra tag innan man läger på flytspackel och tätskickt. I mitt fall fick jag rådet 28 dagar eller 1 vecka per centimeter innan fukten är nere på en godkänd nivå.
Hej Mythic
Jag har precis haft samma "problem". Jag hade ca 100 mm från oisolerad betongplatta upp till färdigt golv. Jag la 40 mm frigolit (bättre kvalitet) och sedan fäste jag golvvärmeslangen ovanpå frigoliten och gjöt sedan en 50 mm finsats (jag använde Finja 460). Då får man ett stabilt golv samt så kan man lägga golv/tätskikt efter redan ett dygn.
Jag har precis haft samma "problem". Jag hade ca 100 mm från oisolerad betongplatta upp till färdigt golv. Jag la 40 mm frigolit (bättre kvalitet) och sedan fäste jag golvvärmeslangen ovanpå frigoliten och gjöt sedan en 50 mm finsats (jag använde Finja 460). Då får man ett stabilt golv samt så kan man lägga golv/tätskikt efter redan ett dygn.
alltså det där med betongen. Måste det vara 50mm eller kan man bara köra på kanske 30mm? Blir juh en så jäkla stor höjning med 50mm.
o vad ska man köra med för betong? som är relativt billig iaf?
hittade två alternativ iaf.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4064
och
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx
eller rekommenderas nåt annat?
o vad ska man köra med för betong? som är relativt billig iaf?
hittade två alternativ iaf.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4064
och
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx
eller rekommenderas nåt annat?
Anledningen till att jag behövde gjuta 50 mm var för att det skulle täcka golvvärmeslangen samt att jag skulle få fall. Du får kolla med leverantören av bruket, vad de rekommenderar för skikttjocklek.
Med anledning av ditt förra inlägg: Om du gjuter med grovbetong så får du vänta minst 1-2 månader innan du kan lägga matta eller tätskikt. Därför är det bättre (men dyrare) med ett golvbruk som är mattläggningsbart efter ett par dygn.
Med anledning av ditt förra inlägg: Om du gjuter med grovbetong så får du vänta minst 1-2 månader innan du kan lägga matta eller tätskikt. Därför är det bättre (men dyrare) med ett golvbruk som är mattläggningsbart efter ett par dygn.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Jag blandade själv betongen av cemen,t sand och grus. Jag tänkte att det skulle ta tid att gjuta men 7,5 m2 tog två timmar att blanda i blandare, bära in och fixa fall. Vi var 3 gubbar.
Jag tänkte första att det var lång tid att vänta 5 veckor men det är mycket som kan fixas i badrummet under den tiden så det kändes helt ok nu i efterhand.
Jag tänkte första att det var lång tid att vänta 5 veckor men det är mycket som kan fixas i badrummet under den tiden så det kändes helt ok nu i efterhand.
Jag gjöt mitt hallgolv igår. Bifogar bilder på hur jag har armerat och sedan lagt golvvärmeslang. Den andra bilden är färdigt golv - gångbart efter ett par timmar. Jag gjöt i mitt badrum förra torsdagen och nu har vi tätskiktat och halva badrummet är kaklat.
Redigerat:
jag fick råd att köpa fiberstärktbetong för att få ner höjden.
Så det vart 10säckar som totallt skulle ge en höjning på ca 18mm. och det skulle tydligen räcka sa dom på beijers. tyckte personligen de lät lite. men men...
plus då självklart armeringsnät
Så det vart 10säckar som totallt skulle ge en höjning på ca 18mm. och det skulle tydligen räcka sa dom på beijers. tyckte personligen de lät lite. men men...
plus då självklart armeringsnät
Klicka här för att svara