Det här blir nog aningen svårformulerat men önskar hjälp med val av golv.

Har en byggnad på ca 20kvm jag tänkt göra en enklare renovering av för att ställa upp snickerimaskiner och hålla ca 15 grader varmt.

Idag ser det ut som följer - Grunden är 1,5m höga stenar som utgör en gammal matkällare som idag står helt tom. Träbjälklag på det med ett illa skarvat plankgolv som i sin tur fått ett lager med 22mm golvspån ovanpå för att skapa en jämn yta då man någon gång runt år 2000 lade in och limmade en plastmatta med furugolvsmönster.... Väggar och tak är isolerade med kutterspån. Innertaket är klätt med vitmålad masonit, troligvis samtidigt som plastmattan lades in.

Jag tänker att plastmatta i en gammal byggnad, där det i övrigt inte är byggt med någon ångspärr överhuvudtaget, är väldigt fel. Plastmattan skapar ju en barriär för eventuell fukt som kommer underifrån, från källaren.

Tänker jag rätt bör man således ha ett diffusionsöppen ytskikt på golvet. Vad finns det då för alternativ?

Är laminatgolv diffusinsöppna?!

Vinden/taket skall tilläggsisoleras och där har jag fått rådet att välja en lösull av cellulosa då den är ok att lägg ovanpå den gamla spånisoleringen.

En luft/luft-värmepump kommer sköta uppvärmningen då jag anser att dessa pumpar ger en bra luftrörelse där de används. Tänker att man minimerar risken för stillastående fuktig luft som kan orsaka fuktskador eller i värsta fall mögel.

Byggnaden har stått kall de senaste tre åren och tycker mig kunna känna att det blivit ett allmänt fuktigare klimat där inne under den tiden.

Hoppas någon kan peka i rätt riktning vad gäller golvval och kanske tipsa om hur man ska tänka med fuktvandring i gamla byggnader.

Tack för eventuell hjälp! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.