L
Hej!

Snart ägare till ett hus byggt 1925. Källaren i huset har en takhöjt på 2.45. Ingen dränering har gjorts av huset och det finns spår av fuktgenomslag i källaren och när det är kraftigt regn så blir plattan rejält blöt på ett ställe framförallt.

Jag hade inte tänkt att dränera om då jag bara har pannrum och tvättstuga där nere med putsade väggar. Tänkte ev. sätta kakel på någon vägg.

Vad händer om man lägger på cellplastisolering och gjuter en ny platta ovanpå den gamla? Säg 10cm isolering med 10 cm platta ovanpå? då skulle takhöjden fortfarande vara 225cm, vilket är fullt tillräckligt. Skulle detta funka?

Om inte, varför skulle det vara bättre att bila upp golvet (förrutom att man tjänar in takhöjd).

Det är bara halvkällare på huset, ca 30-40 kvm o det har någon betydelse, antar det har det ur dräneringshänseende, svårt att lägga ner dränering under krypgrunden...

Mvh,
Jonas

Tänk om ang dränering, ingen ide att försöka täta innifrån,när riktig drän är gjord kan du lägga på cellplast och gjuta om du vill.

kakel kan lossna om du har så mycket fukt som du skriver.

där det är krypgrund gräver du bara grundare,

varför isolera om det ändå bara är pannrum o tvättstuga ????

L
Ok, jag förstår din poäng, men säg att det är dränerat då? Är det ok att göra på detta sättet? Gör det något om den gamla plattan hamnar under den nya eller måste den väck om man har takhöjd kvar så det räcker?

Det borde vara OK. Ser inte att något farligt skulle kunna hända.
Många har ju plastmatta liggande på gamla källargolv som då funkar som "fuktspärr". Det är ju inget organiskt som kan börja lukta.

L
Har nu under vintern haft en del vatten på golvet i källaren, på den delen där plattan är som lägst samt så rinner det in från ett hörn från väggen mot krypgrunden.

Förra ägaren har gjutit på en ny platta ovanpå den gamla på ett ställe, den är helt torr, verkar som det rinner under och runt den ...

Egentligen har jag ingen lust att dränera om huset. Ena sidan av källaren är mot gatan, trottoar som behöver grävas upp om jag ska dränera den sidan, och sedan då sidan mot krypgrunden går ju inte att dränera.

Ska bara ha målade väggar och golv i källarn och vill iaf inte ha stående vatten på golvet. Med tanke på takhöjden skulle jag ju lätt kunna höja golvet en 30 cm ... hur göra om vi tar bort alternativet med dränering?

DTo5WDki

Redigerat:
L
Den förre ägaren har bytt gjutgärnsavloppen mot plast och där det är gjort och uppbilat verkar det bli blötare. Vad kan det komma sig av? Har funderat på om avloppen kan läcka men eftersom fenomenet bara uppstår när det regnar mycket så har jag uteslutit det.

L
Nya uppgifter, den gamla ägaren har tydligen visst dränerat i samband med att fjärrvärme drogs in (ca 1996). Dräneringen kanske ligger för högt därav problemen? Då borde man väl teoretiskt kunna höja golvet ovanför dräneringen istället för tvärtom?

Vi har så mycket utrymme i resten av huset att vi inte har nåt behov av att inreda källaren, samt att källaren är bara ungefär 35 kvm så den är inte jättestor ...

Nån som kan råda hur man kan få ett torrt golv, behöver inte finnas något ytskikt mer än målat. Behöver inte vara varmt eller supertorrt. Bara så man slipper "pölarna". Som sagt takhöjd finns ju ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.