2 810 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Golv källare ist för att gjuta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dina bilder visar att det här inte är så lättbedömt som jag trodde först. Det verkar vara om- och tillbyggt på alla håll. En aktuell översiktsbild utifrån skulle inte vara fel.
Hittade på ett till avloppsvattem i huset.... Troligen går den till en egen brun som huset haft förut eller om den går ut till ån bakom huset.
Det blåa går till cementrörer till framsidan som går till de kommunala avloppssystemet och det röda går till baksidan på huset.
Det blåa går till cementrörer till framsidan som går till de kommunala avloppssystemet och det röda går till baksidan på huset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bra redovisning! och intressant. Jag kommenterar lite mer i kväll.
Jag har förstått att gamla hus ibland har 2 skilda avloppssystem, där det ena troligen gått ut i en stenkista och det andra till en tank. För oss går toa i ett system. Troligen går båda ihop till det kommunala, men en granne berättade att när de renoverade upptäckte att i deras hus hade bara toadelen anslutits till det kommunala... gissningsvis hade de som anslöt inte koll på hur det funkade...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att huset är tillbyggt förklarar varför grundläggningen ser så olika ut under de olika källarväggarna. Marken hitom gaveln verkar dessutom uppschaktad. Att tillbyggnaden saknar grundsulor tycker jag är något anmärkningsvärt. Som jag skrivit tidigare bör du hålla avstånd till ytterväggarna, i synnerhet tillbyggnadens.
Liknande trådar
-
Finns det galler man kan montera i vanlig golvlist/sockel? Vill ha det istället för lister med hål i nere i källaren
Golv -
Täta mellan runt golvlister för att minska drag från källaren?
Ventilation -
Ventilerade golvlister till ett jape ventgolv i källaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av golvlist i min källare.
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvlistor till källare?
Golv