Vi bygger uterum på plintgrund för året runt bruk med vattenburen golvvärme.
Det är dags att isolera golvet och det finns plats för 195mm.

Har lagt i trossbottenskivor av cement och min fråga till någon kunnig är om det är helt fel att lägga sten- eller glasullskivor, och behöver jag lägga något mellan trossbotten och isoleringen?
Eller är det att föredra cellplast/frigolit pga. markfukt?

Och om någon vet säkert att det kommer funka med sten/glasullskivor, är det värt nästa dubbla priset att köra lambda 35 istället för 37?

Alla reglar är ju inte exakt cc60 så cellplasten lär ju kanske få skäras på vissa ställen och på andra kanske de blir för smala. Sånt är ju lätt att åtgärda med ull, men inte så lätt med mer styv cellplast?

Någon med kloka synpunkter får gärna skriva en rad...

Har samma fråga? Läst tidigare trådar, ocj undrar även - blir det fukt i tex stenull under uterummet om fuktspärr ligger på insidan? (Varma sidan) , blir det fukt mellan regel och cellplast om man kör på det alternativet där cellplasten får fungera fuktspärr.
Eller, är det bättre i båda fallen att lägga en fuktspärr/plast på kalla sidan av golvbjälklaget oavsett isoleringsmaterial?
Alternativet jag tror vi väljer är att inte ha fuktspärr annat än kanske trossbottenskiva, vindpapp eller köra på cellplast vilande/fastklämd mellan reglarna på stöd och inget annat.

Ang. Lambdavärde så är de ca samma på dessa material så länge de skyddas från vind och fukt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.