Byggahus.se

golv i souterrängplan

1. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem
    Vår villa från -62 har ett souterrängplan där ganska stor del är boyta med lönnparkett idag. Övriga golv är betonggolv eller plastmatta på plattan (tvättstuga, garage etc)

Vi rev i dagarna en vägg mellan två rum och fann då att parkettgolvet var reglat ca 10 cm (dubbla reglar vinkelrätt mot varandra). Plattan måste således vara gjuten i två olika höjder eftersom biytorna har målat betonggolv.

Mellan reglarna under parkettgolvet ligger rockwool vad vi kan se. Denna förefaller ligga direkt mot plattan.

Vi har hela tiden haft för avsikt att lägga ekparkett ovan det befintliga golvet som vi inte gillar spec. mycket.

Min fråga är nu:

Måste vi ta bort det gamla golvet med reglar och allt och erätta med något annat under den nya parketten eller kan man lägga direkt på befintligt golv?

Vid besiktningen av huset kunde ingen fukt uppmätas på golven i souterrängplan och huset är omdränerat under slutet av 90-talet.

2. G
    Medlem · 27 inlägg

Goggen

Medlem

Re: golv i souterrängplan

Uppreglade golv är en riskkonstruktion som verkar ha en överrepresentation i fuktskadefrekvens. Att döma av detta skall man naturligtvis åtgärda detta med exempelvis platonmatta eller nivell-golv, i kombination med ett system för mekanisk undertrycksventilation av underlolvet.

Jag har samma konstruktion i ett hus från -79 och har diskuterat detta i en annan tråd i forumet. Det jag kommit fram till är att det inte är något jag tänkt åtgärda innan det lett till några problem. Av någon anledning verkar mitt golv, och även ditt, ha klarat sig bra under lång tid trots vad experterna säger.

Jag är medveten om att det är en riskkonstruktion och försöker uppmärksamma tecken på fukt och lukt, men river inte upp och gör om för sakens skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.