Byggahus.se

Golv i kök

1. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem
    Hej!

Tänkte att jag kunde få lite åsikter om vad vi kan välja för golv i vårt kommande kök, om det är någon som orkar ge mig lite råd och tips förstås...

Vi har ett vitt kök med laminatbänkskiva i mörkbrun ton (Wenge), handtagen vi valde var i stål. och vad ska man välja för golv för att det ska bli snyggt ??? Vi vill ha trägolv 14 mmm så utgå från det.

Tacksam för synpunkter!!!

2. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem
  3. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem

Re: Golv i kök

Tycker den tråden handlar med om vilken typ av golv och det jag är ute efter är (vilket jag naturligtvis glömde skriva i inlägget :-/ ) är vilken färg/träslag som skulle kunna tänkas passa med vit kvadrat från HTH med stål handtag och mörkbänkskiva (Wenge).

Vi har funderat hit och dit men är osäker på färg kombinationen och då tänkte jag att det kanske är någon som har något förslag. Därför tycker inte jag att detta passa i den tråden.

4. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Jag skulle nog följa upp med ett material som liknar nyansen i skivan. Hittar du inte samma träslag eller om det blir för dyrt kan man betsa och lacka eller pigmentera olja och ha på.

Med ramar, handtag av stål och ev. kakel och andra prylar som brukar hamn i köket kan dte annars lätt bli för plottrigt.
    Enkelt och snyggt fungerar bäst i längden!

5. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag skulle nog valt något mörkare golv för att ta upp bänkskivan samt att det är super snyggt till vitt kök och stål handtag. Jag är svag för Rappgo golv. Mkt bra kvalité samt så om man ringer dit så kan man i bland får köpa det till bra pris.Men jag tycker inte att dom är dyra i alla fall. Merbau kanske?

http://www.rappgo.se/merbau.html

Men hur eller hus så skulle jag satsa på ett mörkare golv.

Lycka till!

6. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Jag trodde att det var det jag nyss skrev? ;)

7. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem

Tankarna har lutat mot att vi ska ta igen det mörka från bänkskivan i golvet, men vill inte ha för mörkt golv då damm mm syns väldigt tydligt. Merbau har länge varit i mina tankar men det träet känns lite för rött jämfört med bänkskivan.

mera förslag ????

8. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Så här skulle jag ha resonerat om det varit mitt kök, wenge är ju ett väldigt mörkt träslag (brunsvart) som det inte är helt lätt att hitta ett passande mörkt trägolv till om man vill ha färgtonen densamma.
    De 'mörka' trägolv som finns blir lätt betydligt rödare eller gulare i tonen. Merbau, vilket jag själv haft i ett tidigare hus, är väldigt vackert men som jag upplever det också väldigt annorlunda mot wenge, merbau passar däremot utmärkt vg. färgtonen till tex. massiv teak.
    Så även om jag också kan tycka att det är rätt snyggt med de halvmörka trägolven (fast jag hade inte valt det i köket) så skulle jag inte ha valt det enbart för en bänkskiva i wengemönstrad laminat.
    Det golvet blir så pass kostsamt att det bör räcka en ' halv livstid', väljer man ett sådant golv så bör det vara som 1:a handsval för själva golvets skull, inte för att det ska matcha laminatskivan.

Jag skulle inte heller vilja ha så mörkt golv i köket så jag skulle satsa på ett klassiskt trägolv, som kan passa även i övriga huset.

Mitt val skulle bli (beroende på stil för övrigt i huset) ett ljust ekgolv utan alltför livliga färgvariationer, helst 1 eller 2-stav, eller ett vitlutat furugolv (vilket kanske inte är det absolut mest praktiska i ett kök, men oerhört vackert mot den mörka skivan) :)
    Ska se om jag hittar några bilder som jag kan foga in.

Övriga ljusa trägolv som ask, lönn eller björk blir för gula i tonen tycker jag och bok blir lätt lite 'rosa'.

MVH//Christina.

*EDIT*
    Med Ekgolv
    Två varianter med vitlutat furugolv

9. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Nä smaken är ju olika. ;)Vad har du för golv i resten av huset? Har du samma i resten så är det ju bara att fortsätta i köket också. För då blir det ju inte så rörigt när det följer varandra även om du har andra träslag i köket på annan inredning.Har man inte så stort kök eller om det ligger mot norr så kan ju köket också bli mindra med mörka golv.
    Det finns ju en uppsjö av golv o det hänger ju bara på vad man gillar för typ av trä.(Med allt liv i dom olika)
    Furu,Ek,Ask,Bok och björk m.m

Kärhs golven är också mkt bra golv tycker jag.
    Lycka till! Berätta gärna vad ni valde sen ;)

10. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem

Tack så mycket för förslagen och bilderna! Ek såg ju rätt OK ut! Vi har ganska öppen planslöning och ville därför avgränsa köket med ett annat golv. Ja , funderingarna över golvet har gått åt många olika håll och det är lite svårt att få något beslut på hur vi ska göra. Nu har jag ju fått lite förslag coh det är jag glad för! :)

11. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem

Golv i resten av huset är inte bestämt men det lutar åt ek i matdel/vardagsrum/kontor. Klinker är det ju förstås i hall/toa/grov.

12. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag tycker ek är tom. mer än OK, det är faktiskt riktigt bra, då ek har en, i sammanhanget, mindre gul/röd ton i det bruna (även om det kan variera stort, men det är inte svårt att hitta passande nyans på en ekparkett) som passar bra till den mörka wengeskivan.

Ang. att avgränsa delar av en öppen planlösning med ett annat golv, så är (OBS! detta är bara min personliga smak) det helt OK, om man har en naturlig brytpunkt, där det känns naturligt på golvytan att man byter golv.
    Använder man sedan ett annat golvmaterial så kan det bli kanonfint :).
    Nåt som jag däremot själv är tveksam till är att använda samma sorts parkett men växla träslag i en öppen planlösning :-/, ger lätt intryck av ett 'lapptäcke'. Blir en väldigt grannlaga uppgift att välja träslag till själva 'avgränsningen' med omsorg, inte det lättaste :-/, men kan säkert bli bra om man lyckas hitta rätt :).
    Lycka till, jag säger som 'jessica', återkom gärna och berätta hur ni till slut väljer :).

Jag ska, för mitt eget intresses skull, fundera lite mer på det där med att växla samma sorts parkett men i olika träslag/utföranden på öppen golvyta ;)

MVH//Christina.

13. L
    Medlem · 48 inlägg

Levis

Medlem

Nu har vi efter många turer hit och dit äntligen valt golv i kök och vardagsrum :p. Det blir Ek parkett över hela golvet. Mycket tack vare er hjälp!!

Tackar ödmjukast för era synpunkter! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.