Byggahus.se

Golv i husdrömmar !

1. C
    Medlem Nivå 7
    I dagens avsnitt av Husdrömmar på tv så inreddes ett gammalt orangeri till bostad, i det huset gjordes ett golv som var väldigt snyggt det nämndes inget om det i programmet. Är det någon som såg det och vet hur man kan göra ett sådant golv ?

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det var ett rått betonggolv. Troligen behandlat på något sätt (finns flera) för att motstå smuts bättre!

3. C
    Medlem Nivå 7
    Klarar man att göra det själv? Ska gjuta ett golv i källaren, hur gör man för att få det så snyggt och jämnt ?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Allt går ju naturligtvis, men är man nybörjare inom betong så är det inte ett arbete jag skulle ge mig på själv.

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Golvslipmaskin för betong.

6. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Det är inget arbete jag hade rekommenderat att utföra själv. Det går att hyra maskiner och slipstål och göra det själv. Äntligen Hemma har tagit upp detta i något program och gjort det själv. Oftast hyr man in en firma som både slipar och behandlar ytan.

7. C
    Medlem Nivå 7
    Hur är det kostnadsmässigt om man jämför mot att klinkra golvet, det borde ju inte vara några större materialkostnader. Om jag byter materialkostnaden för klinker mot att leja ut jobbet med betongslipning, kan det gå på ett ut tror ni ?

8. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Om betongen är tillräckligt hår och slät så den lämpar sig för slipning så är det antagligen billigare att slipa golvet än att ha en hantverkare som lägger klinker och fogar. Det beror ju såklart på ytan också, men de offerter jag tidigare har fått in när jag har räknat anbud (notera stora ytor!) ligger mellan 350-400 kr/m2 exkl. moms.

9. E
    Medlem Nivå 4
    Har fått offerter på HTC Superfloor Platinum på ca 30000:- för 45 kvm, sen kan man göra ROT på det. Så det landar på ca 400:-/kvm.
    Ska man istället för Platinum göra Bronze landar det kanske närmare 350:-/kvm.

10. C
    Medlem Nivå 7
    Då får det bli klinker det blir mycket billigare om man gör jobbet själv. Synd för det var snyggt