Byggahus.se

Golv i befintligt förråd

1. E
    Medlem · 1 inlägg

Etrai

Medlem
    Till sommaren ska vi (äntligen) bli med (rad-)hus. Yay!

På framsidan finns det ett kallförråd på ca 2x3.5 meter med, vad det såg ut på visningen, jordgolv med friliggande masonitskivor. Det såg ut som om det stod direkt på marken, kanske på någon gjuten klack, men det var lite mörkt när vi tittade och minnet är suddigt. Så kan vi naturligtvis inte ha det, utan jag tänkte isolera och sätta in ett ordentligt golv så det går att använda för både lite förvaring och snickeri/cykelmek. Jag tänkte också hålla det uppvärmt över fryspunkt så det går att ställa ut saker som målarfärg och annat som inte gilla köldgrader.

Jag har hittat flera trådar på liknande ämne, men med vissa (kanske avgörande) skillnader mot min situation. Hursomhelst är min idé att börja med att gräva ur ~10-20 cm, lägga någon slags markduk (för att varför inte), och fylla upp helt eller delvis med makadam beroende på hur mycket plats golvet behöver (vill inte offra för mycket takhöjd). Sedan börjar mina funderingar. Jag tänker mig ett par alternativ (nerifrån och upp);

Alternativ 1:
    - Cellplast
    - Flytande reglar + glas-/stenull

Alternativ 2:
    - Glas-/stenull
    - Reglar fästa i syll/klack/vad som nu finns
    - Glas-/stenull mellan reglarna

Alternativ 3:
    - Plintar
    - Glas-/stenull
    - Reglar + glas-/stenull

Och så alltihop toppat med ångspärr, golvspån och ett laminatgolv.

Mina stora funderingar kretsar väl kring vilket av dessa alternativ som är vettigast. Eller är det en kombination av dem? Är jag helt ute och cyklar? Borde jag lägga något, typ platonmatta eller plast, mellan makadam och isolering? Ska man sätta asfaboard (eller liknande) mellan makadam och sidorna, för att ytterligare fuktskydda? Behöver golvet ventileras på något vis? Hur gör man det i så fall?

Mycket frågor blir det ^_^

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.