Byggahus.se

Golv i barnrum, sovrum och övre hall? Trött på ekparkett...

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi håller på och renoverar vårt nyinköpta 70-talsradhus och ska riva ut de gamla heltäckningsmattorna på övervåningen i de två barnrummen, hallen och vårt sovrum. Vi vill nu lägga ett och samma golv över hela övervåningen, ett golv som är skönt att gå på, som inte känns kallt och hårt. Ekparkett känns för tråkigt, för mycket vardagsrum liksom, men det är svårt att hitta alternativ.

Vi är lite inne på vitlutat furugolv men skulle helst vilja ha ett klickgolv eftersom vi ska lägga golvet själva och inbillar oss att det är enklare med klickgolv då.

Någon som har förslag på golv? Vi bor i Göteborg.

Tack för tipsen!

2. J
    Medlem Nivå 1
    min erfarenhet av furu samt grangolv är att de är ganska mjuka, vet inte om det är toppen i barnrum- beror väl på hur gamla kidsen är, om de kör med mycket leksaker i rummen etc.. men fint är det.. har själv ett lutat och oljat grangolv hemma, det blir en varm, lite rustik känsla men det gäller att hålla efter det- olja, tvätta, och laga hål (efter klackskor och saker som åkt i backen) har ni djur så är det ännu värre.. har fått för mej att ek är rätt hårt och alltså lite mer tåligt! :) kan ni inte hitta nån färgad variant?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Vad är det för golv under mattorna då? har du tur så är det redan ett befintligt furugolv i alla rummen, då är det ju bara att ta dit en golvslipare som fixar det hela :)

4. F
    Medlem Nivå 1
    Hej hej och tack för era tips. Det är ett 70-talsradhus och under heltäckningsmattorna ligger spånskivor. Vi flyttar in nästa vecka och vill verkligen ha hunnit lägga ett golv tills dess, och nu blev det ett björkparkettgolv vi klippte till på. Då får vi den ljusare känslan och så är det klickgolv vilket jag tänker mig blir lättare att lägga än ett furugolv. Så det blir nog helt ok, och mycket billigare också.

5. J
    Medlem Nivå 1
    björk kan bli jättesnyggt. själv hade jag björkskräck länge, särskilt efter att ek kom i ropet, men nu tycker jag det kan vara riktigt läckert i kombination med antingen starka kontrastfärger som svart- göra nåt riktigt modern, eller med mjuka harmoniska färger så man får en lite sval skandinavisk känsla men mycket grå och blå toner, blandningar av material osv...

lycka till iaf!

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Varför inte ett linoleumgolv? Miljövänligt och finns i jättemånga kulörer. Känns fräscht tycker jag.