1 483 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Golv för träningsrum i källare - eps plus golvvärme?
Ska göra ett träningsrum i vår oinredda källare.
Frågor:
Tacksam för all feedback
- Idag lite halvskrovligt betonggolv (har ej ritningar men tror inte det är isolerat)
- Takhöjd - ca 243 cm (vill gärna bibehålla så mycket takhöjd som möjligt - om man vill hoppa lite under träningen, använda crosstrainer etc.)
- Beräknad golvyta 16-17 kvm
- Väggar av Leca/lättbetong. Funderar på: [bef. Leca] + luftspalt (1cm?) + plåtreglar + OSB + gips
- eps + flytspackel (med armering)
Frågor:
- Tror ni det blir bra med eps + flytspackel? Vilka tjocklekar (höjder) är rekommenderat här?
- Kan man skippa klinker och bara ha flytspackel/betong? Man kanske vill ha epoxigolv och lite träningsmattor istället? (Tänker lite på prisbilden här men hade helst också undvikit klinkers...)
- Vi funderar fram och tillbaka om vi ska passa på att lägga in rör för vattenburen golvvärme. Kanske inte för att ta i drift direkt men för att inte ångra oss efteråt om det blir för kallt på golvet.
Tacksam för all feedback
Jag har lagt 20 + 20 mm eps, på detta ca 3-4 cm grovbetong med armetingsmatta och wirsbo 12 mm golvärmeslang sedan klinker på det.
Golvet gjöts i en tvättstuga och har funkat bra i 12 år nu.
Jag tycker betong är enklare att blanda och dra av jämt och så är det billigare.
Golvet gjöts i en tvättstuga och har funkat bra i 12 år nu.
Jag tycker betong är enklare att blanda och dra av jämt och så är det billigare.
Tack för tipset
Varför 20+20 och inte 40 med eps?
EPS under är jag ganska säker på - däremot inte bestämt mig ovanför. Utmaning att få till isolering, låg höjd samt att de ska tåla lite hopp/träning också... (och gärna snabb, men kort och sporadiskt uppvärming)
Såg att Wirsbo/Uponor har ett produktblad på 233 sidor... Allt är givetvis inte relavant att läsa igenom men ändå en del att gå igenom.
EPS under är jag ganska säker på - däremot inte bestämt mig ovanför. Utmaning att få till isolering, låg höjd samt att de ska tåla lite hopp/träning också... (och gärna snabb, men kort och sporadiskt uppvärming)
Såg att Wirsbo/Uponor har ett produktblad på 233 sidor... Allt är givetvis inte relavant att läsa igenom men ändå en del att gå igenom.
Klicka här för att svara