Ska göra ett träningsrum i vår oinredda källare.

• Idag lite halvskrovligt betonggolv (har ej ritningar men tror inte det är isolerat)
  • Takhöjd - ca 243 cm (vill gärna bibehålla så mycket takhöjd som möjligt - om man vill hoppa lite under träningen, använda crosstrainer etc.)
  • Beräknad golvyta 16-17 kvm
  • Väggar av Leca/lättbetong. Funderar på: [bef. Leca] + luftspalt (1cm?) + plåtreglar + OSB + gips
När det gäller golv har jag fått tips/förslag på:
  • eps + flytspackel (med armering)
Detta ska vara en bra grund. Sedan kan man välja om man vill lägga vattenburen golvvärme och t.ex. klinker ovan?

Frågor:
  • Tror ni det blir bra med eps + flytspackel? Vilka tjocklekar (höjder) är rekommenderat här?
  • Kan man skippa klinker och bara ha flytspackel/betong? Man kanske vill ha epoxigolv och lite träningsmattor istället? (Tänker lite på prisbilden här men hade helst också undvikit klinkers...)
  • Vi funderar fram och tillbaka om vi ska passa på att lägga in rör för vattenburen golvvärme. Kanske inte för att ta i drift direkt men för att inte ångra oss efteråt om det blir för kallt på golvet.
Grundtanken är att ha använda rummet 2-3 timmar per dag vintertid för just träning. Därför vill vi inte "elda för kråkorna" och ha det uppvärmt jämt. Funderar på en Mitsubishi VL-50 och eventuellt en elradiator (ja, fel i dessa dagar med tanke på elpriset - men vill som sagt värma upp rummet snabbt med kort/sällan)

Tacksam för all feedback :-)

Jag har lagt 20 + 20 mm eps, på detta ca 3-4 cm grovbetong med armetingsmatta och wirsbo 12 mm golvärmeslang sedan klinker på det.
Golvet gjöts i en tvättstuga och har funkat bra i 12 år nu.
Jag tycker betong är enklare att blanda och dra av jämt och så är det billigare.

Tack för tipset :) Varför 20+20 och inte 40 med eps?

EPS under är jag ganska säker på - däremot inte bestämt mig ovanför. Utmaning att få till isolering, låg höjd samt att de ska tåla lite hopp/träning också... (och gärna snabb, men kort och sporadiskt uppvärming)
Såg att Wirsbo/Uponor har ett produktblad på 233 sidor... Allt är givetvis inte relavant att läsa igenom men ändå en del att gå igenom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.