Ok har en rad frågor och funderingar som någon kanske kan hjälpa belysa med lite kunskap.

Vi håller på ta in offerter på bergvärme å lägga golvvärme hela entréplan. Tanken är att jag ska bryta upp befintligt golv och golvspån själv. Men till frågan, golvvärmen kommer förläggas i spårad spånskiva, kan man lägga laminatgolv direkt ovanpå?

Vi har tittat på Pergos golv, egentligen vill vi ha deras vinylgolv men det står i beskrivningen att då ska golvvärmen vara ingjuten, så ett alternativ skulle kanske vara att flytspackla, är det dyrt/svårt att göra själv? Hur tjockt måste spacklet bli? Alternativ till flytspackel?

Bygghöjden bestäms av köket då vi såklart helst vill att skillnaden inte ska blir för stor, köket står på spångolv+2mm underlagsfoam+9mm laminatgolv.
Apropå köket så får jag såga upp golvet en bit innanför socklarna, någon som lagt golvvärme när befintligt kök ska behållas? Och hur gjorde ni då?

Tacksam för svar som kan hjälpa oss lite i val av strategi!

Vi har lagt ett av Pergos vinylgolv (klick alltså) i köket där vi har golvvärme i spårad spånskiva. Pergos vinylgolv är inte lika bärande som vanliga parkettgolv så vi har lagt 12mm (tror jag kan ha varit något annat mått) golvspån över hela golvet först. Det blir ju ett extra lager som ökar bygghöjden lite men det är inte så många millimeter att det spelar någon roll i verkligheten.

• Gilla
Jonas Davidsson
  • Laddar…
Jag gjorde på samma sätt som Janus82 där jag lagt in vinylgolv, har vattenburen golvvärme i spårad spånskiva och på det la jag 12mm renoveringsspån som skruvades i befintligt spån och sen la jag Pergos vinylklick ovanpå detta utan någon foam emellan. Helt ok enligt Pergo och har fungerat bra.
I andra rum ligger det foam och laminatklick rakt på den spårade spånskivan med golvvärme och inga problem där heller.

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
Vilka svar, perfekt, stort tack! var precis vad jag hoppades på höra! 12mm spånskiva får det kanske bli då ovanpå golvvärmen!

såg nu att reglarnas cc mått verkar vara cc75 så då borde det vara bättre med att lägga en skiva på golvvärmen så bärigheten blir bättre!

Men ni har inte upplevt att värmen har svårt att ta sig igenom en spånskiva och vinylgolvet?

P Porsche84 skrev:
Vilka svar, perfekt, stort tack! var precis vad jag hoppades på höra! 12mm spånskiva får det kanske bli då ovanpå golvvärmen!

såg nu att reglarnas cc mått verkar vara cc75 så då borde det vara bättre med att lägga en skiva på golvvärmen så bärigheten blir bättre!

Men ni har inte upplevt att värmen har svårt att ta sig igenom en spånskiva och vinylgolvet?
Nej jag tycker inte jag har haft något problem med det, detta är dock i 2 sovrum så värmen är ställd lågt. Jag har dock ett massivt ekgolv i vardagsrum och kök som är 30mm tjockt och där tar sig golvvärmen igenom utan bekymmer så ser inte att du kommer få några bekymmer med det heller.

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Nej jag tycker inte jag har haft något problem med det, detta är dock i 2 sovrum så värmen är ställd lågt. Jag har dock ett massivt ekgolv i vardagsrum och kök som är 30mm tjockt och där tar sig golvvärmen igenom utan bekymmer så ser inte att du kommer få några bekymmer med det heller.
Toppen tack! Med så tjockt golv och det ändå funkar så borde ju det här funka, tanken är att lägga likadant hela entréplan. Ja förutom hall där blir det nog klinker. Antar du har en shunt som drar ner tempen i slingorna?

Vill du spara in lite så kör med vanligt väggspånskiva som är 120x240 istället för 60x120 golvspånskiva.
Funkar även att lägga vanlig matta direkt på den spånskivan

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vill du spara in lite så kör med vanligt väggspånskiva som är 120x240 istället för 60x120 golvspånskiva.
Funkar även att lägga vanlig matta direkt på den spånskivan
Ja precis, som är 12mm tjockt istället för 22mm. Behöver ca 40 skivor så det blir väl ca 4000kr, så det är ju ganska billigt i det stora.
Ena offerten vi fått på bergvärme å lägga slingorna ligger på hela 390k inkl ROT, sjukt mkt kan jag tycka, men de är kända för att vara dyra, vill max betala 300k, inväntar offert från en annan rörmokare som vi använt flera ggr tidigare, jag hoppas på dem.

P Porsche84 skrev:

Om du har 75 cc mellan bjälkarna så behöver du antagligen kortla i men nya reglar om du ska få till bärigheten.

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har 75 cc mellan bjälkarna så behöver du antagligen kortla i men nya reglar om du ska få till bärigheten.
ok, även om man kör med 12mm spånskiva ovanpå den spårade spånskivan?

P Porsche84 skrev:
Ja precis, som är 12mm tjockt istället för 22mm. Behöver ca 40 skivor så det blir väl ca 4000kr, så det är ju ganska billigt i det stora.
Ena offerten vi fått på bergvärme å lägga slingorna ligger på hela 390k inkl ROT, sjukt mkt kan jag tycka, men de är kända för att vara dyra, vill max betala 300k, inväntar offert från en annan rörmokare som vi använt flera ggr tidigare, jag hoppas på dem.
Finns både 12 och 16mm golvspån som är spontad runt om och 60x120 kallas väl ROTgolv
Men vanlig skiva duger

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
P Porsche84 skrev:
ok, även om man kör med 12mm spånskiva ovanpå den spårade spånskivan?
Jag skulle svara ja på den frågan men har inget belägg för mitt svar.
Men tänk att den spårade skivan är 22 mm. Spårens djup tror jag ligger på ca 18 mm eftersom du ska ner med en plåt och en 17 mm rör.
Skivan är alltså klen redan från början. Tanken är att man ska lägga parkett eller laminat på tvärsen. Golvet blir alltså en del i bärigheten i konstruktionen.
Om du skruvlimmar 12 mm spånet på tvärsen så får du ca 4+12= 16 mm spån längst med spåren. Och 75 cc på det. Jag tycker inte det låter stabilt.

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns både 12 och 16mm golvspån som är spontad runt om och 60x120 kallas väl ROTgolv
Men vanlig skiva duger
I det här fallet är jag inte så övertygad att vanligt 12 mm spånskiva duger. Jag hade gått på 12 mm golvspånskiva alla dagar i veckan. Golvspånets spont är en stor bidragande orsak till bärigheten.

I det här fallet är jag inte så övertygad att vanligt 12 mm spånskiva duger. Jag hade gått på 12 mm golvspånskiva alla dagar i veckan. Golvspånets spont är en stor bidragande orsak till bärigheten.
Man får ju så klart kontrollera så det inte blir svaj och kanske prova få skarvarna över golvreglarna.
Man lägger ju laminat direkt ovanpå spårade golvspån så en 12mm väggskiva bör hålla men fundera ett extra varv

• Gilla
Porsche84
  • Laddar…
Jag skulle svara ja på den frågan men har inget belägg för mitt svar.
Men tänk att den spårade skivan är 22 mm. Spårens djup tror jag ligger på ca 18 mm eftersom du ska ner med en plåt och en 17 mm rör.
Skivan är alltså klen redan från början. Tanken är att man ska lägga parkett eller laminat på tvärsen. Golvet blir alltså en del i bärigheten i konstruktionen.
Om du skruvlimmar 12 mm spånet på tvärsen så får du ca 4+12= 16 mm spån längst med spåren. Och 75 cc på det. Jag tycker inte det låter stabilt.
ok, låter rimligt, kortla på en jäkla massa reglar är ju inte så svårt eller jobbigt, vad skulle du säga cc måtten skulle vara på kortlingarna?

Till själva förläggandet sen tänker jag att man förskjuter varje ny rad så nästa rad korlingar hamnar i mitten av kortlingarna i raden ovanför, borde bli bäst bärighet!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.