GoFar bränslesparare

7k läst  210 svar

1. D
    Medlem · Nivå 17
  2. H
    Medlem Nivå 3
    Känns som det spelar ingen roll vad jag kommer skriva ändå för det finns alltid någon som vill motbevisa. Visar någon 5 artiklar som säger en sak kan jag ta fram minst 10 st som säger det motsatta o.s.v. Allt handlar om vilken typ av vinterväglag.

Vad jag däremot har svårt för är att absolut ingen som skrivit i tråden är intresserad av vad den egentligen handlade om utan vill med flit gå off-topic så fort man har möjlighet. Finns det inga andra trådar på detta forum om bilar än just denna som handlade om en enkel obd scanner från början?

3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Det är visst intressant. Men du har av naturliga skäl alla fakta, så därför blir det mer av en föreläsning.

4. H
    Medlem Nivå 3
    Har aldrig påstått att jag har alla fakta utan bara att jag kan presentera det jag vet, sen om jag lärt mig rätt eller fel är en annan sak. Ödmjukhet är en bristvara idag, så är det bara. Jag har till och med erkänt att jag har fel gällande vinterdäck.

Däremot kan det vara så att jag har alla fakta gällande gofar enheten men den har vi knappt diskuterat.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Jag är väl intresserad av trådens topic, och kan du hålla en besparing på ett par deciliter på 100 km konstant så spar du ju in mojängen förr eller senare ..

Vet inte om det finns i nyare bilar, men en mer levande ecodrivingcoach hade nog kunnat sälja som extrautrustning ...

6. H
    Medlem Nivå 3
    Nyare bilar har denna funktion inbyggd som gofar erbjuder, bla Honda CR-V har samma funktionalitet fast med grön/röd .färgskiftning

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Och +- på volvo v60. Det har ju dessutom diskuterats vad den rimligen kan klara av. Dvs att få en "dålig" förare att bli bättre.
    Men det verkar som det finns en del kvar att göra då jag tycker det är anmärkningsvärd hög förbrukning redan jämfört med bilens certifierade förbrukning. Jag har på min Lexus inga problem att komma under NEDC landsvägskörning om jag anstränger mig lite.

8. H
    Medlem Nivå 3
    Vilken bil tänker du på? V60n?

9. H
    Medlem Nivå 10
    Denna Gofar hjälper dig med? Att du är bra eller dålig, den coachar ju inte, rent dravel tycker jag..lättare att läsa hur man kör Eco-drive..

10. F
    Medlem · Nivå 12
    Fast något mindre historik och uppföljning och lite korkad är den i Honda tycker jag, den blir ju helröd om man tex frirullar.

Men vad har du för dimension på sommarostarna? Vad har du för bredd på fälgarna och vad säger registreringsbeviset om däcksbredd? Det är brukligt att gå ner en dimension på vinterskorna jämfört med sommarostarna. Och vill du köra snålt skall du köra på rätt däck och du skall köra så smalt som möjligt. Profilen på ett däck är fö en procentuell del av bredden. Ett brett däck (typ 235-245) blir i princip lågprofil om det inte är suv-liknande.

Eller du kanske inte är intresserad av tips på vad som kan spara mer bränsle?

11. F
    Medlem · Nivå 12
    Kan hålla med om det, känns bättre att lägga krutet på att hitta apex och kunna hålla 5km/h högre fart genom rondellerna.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Tror det är på alla Volvo modeller från runt 2014 och nyare. En enkel display som säger om du ska växla upp eller ner. En del nyare bilar har också "eco driving score"
    Tycker ändå enklaste metoden är att hålla ner varvtalet, måttlig hastighet och planera avstånd så man slipper bromsa i onödan. Aldrig behöva stanna vid korsningar t.ex.

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 12
    Inte segaccelerera för att man tror att det skulle vara bränslesnålare utan gasa upp till rätt fart med fart... och som sagt, planera körningen och hålla rätt linje och ett neutralt apex för minimal hastighetsminskning i snäva böjar. Och sota ut skiten ordentligt men jämna mellanrum så man inte dör av tristess pga all snålkörning.

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 17
    Det är normalt sett bäst att accelerera på relativt hög växel med relativ hög effekt ca80% av max effekt vid det aktuella varvtalet.
    En hög växel medför en ganska seg acceleration.

• Laddar…
  15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Njae hög belastning vid acceleration är svårt att på förhand veta. Många bilar ökar bränsleförhållandet vid kraftig acceleration och där vill man hålla sig undan från. Men det är omöjligt att veta då det varierar mycket mellan modeller. Därför tycker jag måttlig acceleration är mer safe, inte asslö men måttlig.

På min bil som är en automat försöker jag köra så konvertern ligger i lockup läge så lång tid som möjligt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: