GoFar bränslesparare

7k läst  210 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Någon som haft eller hört om erfarenheter av kickstarter produkten GoFar? Har vacklat av och ann för att skaffa denna och installera i pendlarbilen i hopp om att göra några besparingar. Dock kostar den nära 1000 kr med alla kostnader för att få en till sverige. Dom påstår att testpersoner har sparat i genomsnitt 10% av bränslekostnaderna och så mycket som upp mot 30%(!) vilket låter lite för bra för att vara sant tycker jag. Dock kan det vara så att detta gäller i stadstrafik med mycket start och stopp.

https://www.gofar.co/

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Skulle du spara så mycket så enkelt skulle nog de flesta biltillverkare ha det som standardutrustning.

I call bullcrap.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Har du ingen färddator i bilen?

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Det är ju bara en OBD-läsare ihop med en app och en liten låda som bytet färg när man kör sparsamt ... Har man jättetung högerfot, och byter till deras eco-driving, så kan man säkert spara såpass mycket som de påstår.... Men det går lika bra att lita på färddatorn...

5. L
    Medlem · Nivå 10
    hmm, ser inte hur man ska spara bränsle mha detta. Man ser ju aktuell förbrukning i realtid även på min 15 år gamla Toyota. Det som sparar bränsle är:
    Sänkt fart
    Använd motorbromsen
    Högre lufttryck i hjulen
    Ett ägg mellan gasfot och pedal …
    Då sparar du utöver bränsle/CO2 även dessa 1kSek.

Edit: Skrev lite långsamt så svaren haglade in innan ...

• Laddar…
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Jag var förhastad i mitt svar.

Trodde först det var en sån "magisk" justerare av motorparametrar.

Detta är bara en apparat för Eco--driving

7. H
    Medlem Nivå 3
    Jo jag är fullt medveten om hur allt fungerar och ja, min pendlarbil har även den en färddator med aktuell förbrukning på. Det enda denna tillför är en liten led panel som kanske kan påminna och "träna" föraren i fråga om man har beteenden som man tror varit Eco-driving men som inte varit det.

8. H
    Medlem Nivå 3
    Jo jag är fullt medveten om hur allt fungerar och ja, min pendlarbil har även den en färddator med aktuell förbrukning på. Det enda denna tillför är en liten led panel som kanske kan påminna och "träna" föraren i fråga om man har beteenden som man tror varit Eco-driving men som inte varit det.

Men är det så att folk är skeptiska så kommer nog jag självanmäla mig som testpilot enbart för att stilla min nyfikenhet. Det jag egentligen funderar över är hur mycket nytta denna gör vid landsvägspendling. Man håller ju ändå I regel konstant fart då.

9. H
    Medlem Nivå 10
    Och vad tänkte du denna skulle göra för bränsleförbrukningen skulle sjunka???? Finns många sådana skojerier, magneter man sätter på bränsleledning mm mm mm...

Skojeri!

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Det beror ju på hur illa man kör innan.
    Men visdt kan den ge böttre infirmation än färddatorn, den visar ju enbart förbrukningen utan hänsyn till något. Du kan ha hög momentan förbrukning fast du kör riktigt ekonomiskt. Nu vet jag inte hur bra den där är, men visst gpr det att minska förbrukningen genom att ändra körbeteende.

Motorbromsning är dock inte något som minskar förbrukningen.

11. H
    Medlem Nivå 10
    Jo visst minskar motorbroms förbrukningen, släppa gasen och rulla mot korsningen, samt mindre bromsning, många håller fullt ändå in till korsningen och slår full broms.

Alla dagens bilar är byggda så, finns ingen motorbroms som det fanns på gamla bilar, samt att automatlådorna aldrig frikopplar, utan ligger och drar motorn med 1000rpm för att den ej skall gå på tomgång.

12. D
    Medlem · Nivå 17
    Ja, om alternativet är färdbromsen ja. Att köra så att bromsning minimeras är bättre.

13. H
    Medlem Nivå 3
    Husqvarna220ac: för det första så har jag ingen automat utan gammal hederlig manuell, för det andra så förstår inte du produkten om du jämför detta med magneter i tanken och annat jox. Det här är inget som magisk sänker förbrukningen utan det är enbart "driving aid", dvs träna föraren i bättre körsätt.

14. H
    Medlem Nivå 10
    Ja precis, rent tjafs! Och vad ska denna lära dig menar du?

15. R
    Medlem · Nivå 11
    Jag kör eco... varje service talar de om för mig att jag skall bromsa hårdare osv. för att slippa byta skivor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: