Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Göra verklighet av hotet?

1. V
    Medlem · Kronoberg · 29 inlägg

Vippo

Medlem
    Jag har ett problem. Vore mkt tacksam gör hjälp hur jag bäst hanterar det.

Vi byggde nytt hus som var färdigställt 18 dec 2014. I samband med inflytt gjordes en besiktning med ett antal anmärkningar. Sista datum att åtgärda dessa var i mars 2015. I februari gjordes ytterligare en besiktning, dels för att väldigt få fel åtgärdats, dels för att putsen plötsligt börjat falla av huset. Dessa nya fel fick Entr fram till maj 2015 på sig att åtgärda.

Tills idag har de åtgärdat ca 50% av felen. Vi har därefter påmint och påmint. Oftast lovar de komma, men struntar sedan i det.

Nu är det så att de bygget ett hus till precis i vår tomtgräns. Vi visste att det skulle byggas där, men inte att de hade för avsikt att använda vår tomt för bygget. Plötsligt så krävde byggaren bara tillgång till vår tomt. Efter en del tjafs så sade vi ok att de får vistas på vår tomt för att bygga grannhuset, under förutsättning att de åtgärdar kvarvarande anmärkningar från vår besiktning.

Nu har de plötsligt tagit över halva vår uppfart med ställningar, presenningar mm. De har också byggt ställningar ovanpå vår carport och under byggandet har de skruvat/spikat in i virket på vår carport.

Jag blev rätt trött på det hela. Dels att de inte håller något löfte till oss om att åtgärda fel, dels att de går långt utanför vad vi kom överens om och gör åverkan på min fastighet. Så jag sa till dem i måndags att de har till fredag på sig att komma tillbaka med specifika datum då de tänker åtgärda felen från besiktning. Om de inte återkommer med dessa datum så sade jag att jag inte längre accepterar att de använder min tomt och mina byggnader för att arbeta på grannens fastighet.

Tills idag har jag inte hört ett ljud från dem.

Min fråga är. 1. Har jag rätt att kasta ut dem från min tomt och mina byggnader, eller har de någon form av rättighet att ta dem i beslag (jag kan inte ens parkera min egen bil där nu) för att bygga på grannfastigheten? 2. Om jag har rätt att kasta ut dem, hur gör jag det konkret? Är det polisen, kronofogden eller annat? 3. Finns det någon bevisbörda på mig, eller formalia jag måste följa?

Stort tack för all hjälp som eventuellt kan ges!!!

2. R
    Medlem · Västernorrland · 1 834 inlägg

Räknenisse

Medlem
    1. Ja. Såvida du inte gjort ett avtal om saken och så är det knappast. Det lilla som fanns är väl förverkat med råge.
    2. Be Kronofogden om handräckning, dvs. praktiskt flytta bort sakerna
    3. Det som behövs kommer de upplysa dig om. Är byggaren som kommer behöva visa att han har lov att vara där.

Börja fotodokumentera för framtida krav på ersättning för skador.

MEN aldrig, aldrig kräva åtgärd på ditt hus som villkor på det sättet. Det kan tas för utpressning dvs. brott. Även om du har rätt i båda fallen, driv dem var för sig med rätt metoder.

3. V
    Medlem · Stockholm · 826 inlägg

Vanbeasten

Medlem
    1. Ja!
    2. Begär handräckning från Kronofogden och/eller polisen.
    3. Du bör ha uttömt alla andra möjligheter för att få bort dom från tomten.

När det gäller att åtgärda slutbesiktningspunkter på ditt hus har dom två månader på sig, enligt Konsumenttjänstlagen och specifikt reglerna i ABS09. Det är deras skyldighet! Om dom inte gör det kan du ta in en annan entreprenör som åtgärdar punkterna på deras bekostnad. Se till dom packar ihop sin skit och försvinner från din tomt snarast. Men dom två sakerna har inget med varandra att göra!

4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 520 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Hålelr med om ovanstående - blanda inte dina krav på åtgärdande med tillåtande att använda din tomt.

Innan du begär handräckning bör du kanske ha skickat ett krav skriftligen att dom inte längre får använda din tomt, där du också anger en tidsfrist när grejjerna skall vara borta - så har du något att hänga upp det på (mail lär nog funka bra, alt brev där du arkiverar en egen kopia (med avsändandedatum)).

Även om kraven inte har med varandra att göra bör du nog tänka på att dina egna krav på åtgärdanden knappast blir lättare att få igenom efter att ha slängt ut dom, även om du har rätten...å andra sidan kanske dom inte lyssnar på det ändå så det inte spelar ngn roll ?

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.