Hallå!

Är nyinflyttad i nybyggt hus och sitter på ca 1500 m2 härlig leråker och förhoppningsvis ska bli en fin gräsmatta i sommar.

Det är inga problem att hitta tillvägagångssätt men jag går bet på praktiska detaljer. Som jag har förstått det ska det vara minst 5 grader varmt som kallast när fröna sås. Vad händer om det är kallare, tar det längre tid bara eller kan det vara rent dåligt för fröna?

Och det jag har funderat mest på: hur långt före kan man göra förarbete med att fräsa lera och sprida ut matjord? För två heltidsarbetande småbarnsföräldrar skulle det ju helt klart underlätta att göra det över en långhelg, tänker tex påsk. Men det är förmodligen lite för tidigt att sätta frön då. Gör det något om matjorden blir liggande redo och vi sår kanske en månad senare?

AXS
Inga problem att vänta en månad mellan prepp och sådd.

Har själv sått "för tidigt", det kanske blev lite glest men gräs kom upp och gick bra att leka på till sommaren. Tror jag stöddsådde i maj.

Beror också på året. April kan funka bra vissa år och ett annat år så snöar det i maj …

Enda nackdelen är att ditt fint förberedda fält är inbjudande även för ogräs. Jag hade sått direkt och sedan stödsått vid behov lite senare och/eller till sensommaren.

Det låter som en bra kompromiss, så på en gång och eventuellt en omgång till. Tack!

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.