302 läst · 2 svar
302 läst
2 svar
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Hej!
Vi ska flytta till vårt nyköpta hus i augusti, och har två rum i källaren som vi gärna skulle inreda som gillestuga och något annat lite mysigare utrymme. Bifogar bild.
I dagsläget är det klinkers men med vattenburen golvvärme under. Jag har förstått att man i princip aldrig ska inreda en källare, då det kommer bli problem med fukt. Å andra sidan har jag hört att med golvvärme som alltid är på så kan man undvika det problemet, då värmen håller fukten borta.
Vad gäller, kan jag lägga exempelvis en heltäckningsmatta ”som andas” över klinkersen i något av rummen? Har ni några andra tips?
Jonas
Vi ska flytta till vårt nyköpta hus i augusti, och har två rum i källaren som vi gärna skulle inreda som gillestuga och något annat lite mysigare utrymme. Bifogar bild.
I dagsläget är det klinkers men med vattenburen golvvärme under. Jag har förstått att man i princip aldrig ska inreda en källare, då det kommer bli problem med fukt. Å andra sidan har jag hört att med golvvärme som alltid är på så kan man undvika det problemet, då värmen håller fukten borta.
Vad gäller, kan jag lägga exempelvis en heltäckningsmatta ”som andas” över klinkersen i något av rummen? Har ni några andra tips?
Jonas
En sanning med modifikation då fukten enligt naturens lagar söker jämvikt. Ett golv med markkontakt och golvvärme kräver därför ett tillfredsställande kapillärbrytande skikt och isolering för att golvvärmen inte kontinuerligt skall "pumpa in" fukt i huset. Det är alltså inte värmen i sig som håller fukten borta.J jonasdenohandige skrev:
Men i sig är det rätt, att med ett korrekt utfört golv med golvvärme skall det inte finnas någon tillskjutande fukt underifrån, så du kan betrakta det som vilket golv som helst.
Det är "oisolerade" källargolv man får se upp med, då dessa tvärtom alltid är fullt mättade med fukt pga det nämnda fenomenet.
Vi flyttade in i hus med, på samma vis, golvvärme under klinker. Faktiskt lustigt nog exakt samma modell som på dina bilder.
Bergvärme, och den går ju in i sommarläge där den iiuc inte värmer i elementen (och därmed golvvärmen då de går på samma slinga. Svalt och skönt där ni när det är varmt ute och varmt var det på vintern.
Vi tänkte lägga trasmattor i bomull här och var. Man får ont i fötterna av hårt golv tycker jag.
En grej vi upptäckte var att trots att fuktigheten hölls i schack så hade en garderob stått länge nära en av ytterväggarna. Därmed blev det dåligt luftflöde och fukt kunde stå kvar så det blev mögligt där bakom. Ska nu riva bort den vävtapet som sitter uppe, med någon plastig färg på. Upp med något mer öppet tror jag.
Bergvärme, och den går ju in i sommarläge där den iiuc inte värmer i elementen (och därmed golvvärmen då de går på samma slinga. Svalt och skönt där ni när det är varmt ute och varmt var det på vintern.
Vi tänkte lägga trasmattor i bomull här och var. Man får ont i fötterna av hårt golv tycker jag.
En grej vi upptäckte var att trots att fuktigheten hölls i schack så hade en garderob stått länge nära en av ytterväggarna. Därmed blev det dåligt luftflöde och fukt kunde stå kvar så det blev mögligt där bakom. Ska nu riva bort den vävtapet som sitter uppe, med någon plastig färg på. Upp med något mer öppet tror jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme sommaren och blockering av tillsats
Värmepumpar -
Golvbyte med kamin och vattenburen golvvärme – tips på bästa metod?
Golv -
Skruvat i vattenburen golvvärme, laga?
Vatten & Avlopp -
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt -
Vågar man lägga in vattenburen golvvärme i badrum efter vattenskada?
Badrum