2 465 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Göra två abbonemang till ett i hyrehus?
Sida 1 av 2
Vi har idag en fastighet med två lägenheter där vi hyr ut den ena. Privatuthyrning.
Vi har idag en egen elmätare precis som vår hyresgäst har en egen elmätare med ett eget abonnemang.
I vår kommun så är lägsta abonnemangsformen 25A vilket vi båda har, Det skulle antagligen inte behövas mer än 16A för vår hyresgäst dock.
Det jag funderar på är om det vore smart att istället ha ett enda abonnemang till hela huset med undermätare som vi själva läser av och debiterar vår hyresgäst, På så vis kan vi också dela på kostnaden för abonnemanget?
Vi har idag en egen elmätare precis som vår hyresgäst har en egen elmätare med ett eget abonnemang.
I vår kommun så är lägsta abonnemangsformen 25A vilket vi båda har, Det skulle antagligen inte behövas mer än 16A för vår hyresgäst dock.
Det jag funderar på är om det vore smart att istället ha ett enda abonnemang till hela huset med undermätare som vi själva läser av och debiterar vår hyresgäst, På så vis kan vi också dela på kostnaden för abonnemanget?
Ta in offerter från ett gäng installatörer som då också kan kolla på energibehovet för hela fastigheten och bedöma om det är lämpligt att köra allt på 3x25.
Med de priserna kan ni sedan avgöra hur lång tid det skulle ta att gå break even.
Fundera också på framtida behov av möjlighet till elbilsladdning och vilken påverkan det skulle ha på fastighetens energibehov.
Med de priserna kan ni sedan avgöra hur lång tid det skulle ta att gå break even.
Fundera också på framtida behov av möjlighet till elbilsladdning och vilken påverkan det skulle ha på fastighetens energibehov.
Ok
Jag har byggt 3lgh i ett hus, vi byggde 1 i taget.
Har 16amp på fastighetselen och 2st abb på 16amp st som hyresgästerna tecknar.
Där har det aldrig varit nåt snack om storlekar på säkringar.
Men det är nog olika från nätägare...
Har fjärrvärme som uppvärmning så nästan ingen elförbrukning på den, cirkpump och nån box
Jag har byggt 3lgh i ett hus, vi byggde 1 i taget.
Har 16amp på fastighetselen och 2st abb på 16amp st som hyresgästerna tecknar.
Där har det aldrig varit nåt snack om storlekar på säkringar.
Men det är nog olika från nätägare...
Har fjärrvärme som uppvärmning så nästan ingen elförbrukning på den, cirkpump och nån box
Kan det vara så att det är samma pris upp till 25A så det inte blir någon skillnad i pris och de då sparar en massa admin?
Jag skulle lätt byta till ett abonnemang och sköta fördelningen själv. Det sparar man ju ett antal tusenlappar på.
3x25A räcker väldigt långt och skulle det av någon anledning inte räcka så finns det förmodligen möjlighet att höja mätarsäkringen vilket antagligen ändå blir väsentligt billigare än att ha två abonnemang.
3x25A räcker väldigt långt och skulle det av någon anledning inte räcka så finns det förmodligen möjlighet att höja mätarsäkringen vilket antagligen ändå blir väsentligt billigare än att ha två abonnemang.
Nja, det beror ju lite på. ska man ha ett 25 A som inkommande räcker det med en 25A servis mätartavla mm, men vill man ha tex 35A i huvudsäkring måste man ta ett steg större och då blir det att ha 63A mätartavla, gänga 3 huvudsäkringar mm.
Hur hög den kostnaden blir för att höja det maximala effektuttaget kan bara nätägaren svara på. Att ni inte skulle få ha 3x16A huvudsäkringar låter mycket märkligt.C cpalm skrev:
Nu pratade vi om kostnaden för att uppgradera mätarskåp/mätartavla, vilket inte har med nätavgiften att göra.J Johan456 skrev:
Ja, instämmer, det låter konstigt. Ellevio har förvisso samma tariff för 16A och 20A mätarsäkring, men annars brukar det börja på 16 och jag har aldrig hört talas om någon som börjar på 25.
Ofta har dessutom 25A-tariffen närmare dubbla fasta avgiften mot 16A, så finns det alternativet så är rimligtvis bästa alternativet behålla båda serviserna och säkra ner dem till 16.
Hos oss fick vi dock inte ha två serviser på samma fastighet
Det stämmer, 16A är halva priset mot 25A som båda lägenheterna har idag. Det finns ett abonnemang som heter 16A lägenhet, men det får vi inte ha enligt nätägaren.C cpalm skrev:Nu pratade vi om kostnaden för att uppgradera mätarskåp/mätartavla, vilket inte har med nätavgiften att göra.
Ja, instämmer, det låter konstigt. Ellevio har förvisso samma tariff för 16A och 20A mätarsäkring, men annars brukar det börja på 16 och jag har aldrig hört talas om någon som börjar på 25.
Ofta har dessutom 25A-tariffen närmare dubbla fasta avgiften mot 16A, så finns det alternativet så är rimligtvis bästa alternativet behålla båda serviserna och säkra ner dem till 16.
Hos oss fick vi dock inte ha två serviser på samma fastighet![]()
Det kan det visst ha. TS har beställt en servis för 25A. Nätägaren lägger en kabel som tillåter 63A. Vill du sen byta är det inte otänkbart att nätägaren tar betalt då du nu kommer kunna ta ut mer effekt ur deras nät.C cpalm skrev:Nu pratade vi om kostnaden för att uppgradera mätarskåp/mätartavla, vilket inte har med nätavgiften att göra.
Hos oss fick vi dock inte ha två serviser på samma fastighet![]()
Det brukar vara två olika abonnemang 16A lägenhet och 16A villa. Kolla prislistan på nätägarens hemsida.C cullberg skrev:
Vilken nätägare är det förresten?