Byggahus.se

Göra studio av gästhus - Några frågor om isolering

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej forumet!
    Har en gammal gäststuga på tomten vid mina föräldrars sommarställe som jag är sugen på att renovera och använda som hemmastudio. Brottas dock med en del tankar om isolering m.m.

Det är en fristående stuga på 24 kvm. Två rum, ett lite större på 17 kvm och ett mindre på ca 7 kvm. Tänkte använda det större rummet som inspelningsrum och det mindre som kontrollrum, alternativt använda det större rummet för både och.

Skulle tippa på att det är 70 mm isolering i väggarna, ingen fuktspärr, en gipsskiva på insidan, träpanel på utsidan. Ett sommarhus i ordets rätta bemärkelse. Det finns dock el draget till stugan sen länge.

Så till mina frågor!

1. Hur bör jag isolera för att minska ljudnivån ut? Vill kunna spela in ett trumset ibland. Det är ca 40-50 m till närmsta grannar. Det behöver inte vara knäpptyst ut, jag kommer ju inte spela in trummor speciellt ofta. Men så pass isolerat att grannarna inte ringer polisen när jag väl gör det ;)
    2. Hur bör jag isolera för att kunna vara där några helger även på vintern? Fuktspärr eller inte? Hur tjockt kan man tilläggsisolera om man väljer att inte ha fuktspärr? Underhållsvärme på vintern, hur mkt?

Mvh
    Arne

2. storken
    Medlem Nivå 4
    Isolera för värmen som vanligt. Du skall ha npn värme källa där oxå så att du håller konstan temp. Tror du måste hamna på ivf ca 16° för att skinnet inte skall stämna av sig.

När du är nöjd med isoleringen och gipset är på plats så klär du in allt i äggkartonger. Sen blir du nöjd som ett barn med tutten i munnen :p det kan du köra på taket oxå med grymt ljudisolerade studio

Spela bra sen :p

Redigerat 13 maj 2012 08:24