Byggahus.se

Göra rörelsefogen mindre för att det är varmt nu?

1. K
    Medlem · Örebro · 1 252 inlägg

Klicka

Medlem
    Jag funderar på ifall jag ska göra rörelsefogen bara 5 mm i stället för 8 mm när jag lägger mitt laminatgolv. Detta eftersom det är varmt nu på sommaren och då borde ju golvet nästan vara som störst för att sedan krympa till vintern. Så om jag skulle göra 8 mm rörelsefog nu när det är varmt så skulle det kanske bli 10-11 mm om det är kallt på vintern.

Eller vad säger ni?

2. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Re: Göra rörelsefogen mindre för att det är varmt

Nu är jag låångt ifrån ett proffs men efter att ha läst här på forumet tycker jag att det beror på! Antar att ditt nya golv ligger rejält inplastat nu innan du börjar, eller? Mitt förnuft säger då att det INTE har anpassat sig till luftfuktigheten i sin omgivning och därmed bör läggas enligt rekommendation. För det är väl fukten och inte värmen som gör att golvet rör sig? Har golvet däremot legat oemballerat har det ju anpassat sig och då håller jag med dig om att en mindre rörelsefog nog skulle sitta fint. Rätta mig någon om jag har fel!

3. K
    Medlem · Örebro · 1 252 inlägg

Klicka

Medlem

Hmm, jag tänkte på att det kanske är värmen som gör att det expanderar (tänkte på betongbroar, järnvägar, parkettgolv som knäpper då de kallnar). Men det kanske är både värme + fukt när det gäller laminatgolv (vet ej).

Men jag tycker att 8 mm rörelsefog verkar att ta i lite. :-/

4. L
    Medlem · 138 inlägg

lillajuni

Medlem

Tycker att du ska följa anvisningarna som följde med golvet, står det 8 mm så lägg det.

5. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Har aldrig varit så noga me att de ska va minst 8mm... aldrig haft några problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.