Ska bygga ett enklare förråd och behöver göra en bygganmälan. Tänkte pilla ihop en enkel ritning som ska med.
Är ganska klar med alla mått m.m.

Men hur sjutton gör man den skalaenlig och får med något ritningshuvud? Detta skulle jag kunna lägga på i efterhand.
Är sketchupos nya webbaserade program.
3D-modell av ett förråd i SketchUp, visar struktur med måttangivelser.

F Fixarjon skrev:
Ska bygga ett enklare förråd och behöver göra en bygganmälan. Tänkte pilla ihop en enkel ritning som ska med.

Men hur sjutton gör man den skalaenlig och får med något ritningshuvud? Detta skulle jag kunna lägga på i efterhand.
[bild]
Sketchup har ett "sepparat" program som heter layout som jag använt för just detta syfte. Man exporterar bilden ifrån sketchup till layout och så får man lägga till ritningshuvud etc i layout.

F Fixarjon skrev:

[bild] Så här borde räcka exkl situationsplan

Vilket program har du använt för den ritningen?

M Martin Lj skrev:
Vilket program har du använt för den ritningen?
Samma som Du nämner

Vad lustigt, är ju precis samma mått som jag har nästan 😅

F Fixarjon skrev:
Vad lustigt, är ju precis samma mått som jag har nästan 😅
Beror väl på att Jag använde din skiss som underlag🙂

• Gilla
  • Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Beror väl på att Jag använde din skiss som underlag🙂
Haha tänkte nästan att det var så, stort tack för detta!!

F Fixarjon skrev:
M Martin Lj skrev:
Sketchup har ett "sepparat" program som heter layout
LAYOUT is only available in paid versions of Sketchup, not in the free web version.

The unit on the building construction drawing is centimeter not millimeter

M Martin Lj skrev:
Sketchup har ett "sepparat" program som heter layout som jag använt för just detta syfte. Man exporterar bilden ifrån sketchup till layout och så får man lägga till ritningshuvud etc i layout.
Hej!
Drog nyss igång en tråd i ämnet, men kanske du kan svara? Vilken version av Sketchup måste man ha för att skapa bygglovsritningar? Räcker Go eller måste man på Pro? Följer Layout med i båda dessa tro?

N Neptim800 skrev:
Räcker Go eller måste man på Pro?
You need Pro version for use LayOut

Thanks for the info. And for making correct sections and facade views I also need Pro, or is that possible within Sketchup Go?

N Neptim800 skrev:
Thanks for the info. And for making correct sections and facade views I also need Pro, or is that possible within Sketchup Go?
For this purpose, the Go version will suffice, provided you do not want to use plugins and extensions.

N Neptim800 skrev:
Every drawing that need measures and text on it needs SketchUp Layout.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.