Göra rent tegeltak

10k läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 8
    Hej,

På nordsidan av vårt villatak (betongpannor) är det numera moss-tak och behöver göras rent. Det är förhållandevis brant tak så man kan inte knalla runt hur som helst. Mossan har bitit sig fast ganska bra pga åldern på pannorna (=skrovliga). Har testat att skapa lite med blir inte speciellt bra utan man behöver köra med stålborste eller dylikt. En annan tanke är att skaffa en förlängning till högtryckstvätten och blåsa av taket (med risk att omgivningen kommer bli skitig). Kanske skulle en skylift funka men vet inte om en sådan har räckvidd så det räcker.

Mina problem är just nu:
    1. Hur skall man lämpligast göra rent pannorna?
    2. Hur skall man bäst stå på taket för att kunna göra rent?

Tacksam om idéer!!

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Göra rent tegeltak

om du söker på Mossa i denna forums del.. så kommer det nog fram en länk till en firma som säljer ett mirakel medel som dödar just mossa på tak..!

vissa varnar för Högtryck då det trycker in en massa vatten långt in i pannan.. samt ev skyddande ytsikt kan försvinna...

Ja o farmin vi tog varsin kratta o på så sätt slet bort den värsta mossan.. efter nått år så såg det lika dant ut igen.. :p

Jag tror på medel ja.. sen spänner man en koppar tråd över noc:en.. funkar det så funkar det..

3. J
    Medlem Nivå 8

Medlet verkar heta Boracol. Ganska dyrt var det runt 6-700 kr/5 L

4. saturnus
    Medlem Nivå 11

Ett jobb jag utförde igår, men med dåligt resultat. Det var ett gammalt Zanda granular tak, med mossa som Du nämner men även en hel del fågelskit som etsat sig fast på ytan. Jag jobbade med högtrycksprutan, och man får ligga i regält, för att få bort otrevligheterna, men pannans färgskikt får också ta stryk, så det var ingen höjdare.
    Högtrycksprutan för juh också problemet med sig att strålen slår sönder cementytan, så att denna sedan blir mer öppen för smuts.
    Jag skulle tro att en vanlig vattenslang och en skurborste blir det bästa att jobba med, en stålborte blir det märken av.
    För att jobba däruppe, skjuter du upp takpannorna, för att gå på läkten.
    Att använda starka kemikalier, missfärgar också taket.
    Tänk så bra med glacerade pannor ;)

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Boracol ska man inte spruta på taket och sedan spola av. Boracol är förbannat giftigt och inget man vill ha i naturen.

Är man osäker på vad man ska använda rekommenderar jag Biltemas trallrent - det funkar till allting och i synnerhet till all organisk smuts. Säkerligen inte helt miljövänligt men lååångt ifrån Boracol-klass.

6. D
    Medlem Nivå 3

Läste någonstans att man kan måla/spruta på någon form av silikon på de rengjorda takpannorna som ska förhindra framtida mossväxt etc och även underlätta rengöring. Har någon tips på vad det kan vara/heta?

7. M
    Medlem Nivå 6

Har för mig att Hagmans http://www.hagmans.se har någon produkt för detta. Det är dock någon vajsing på länken på deras hemsida. Klickar man Gör det själv > Tak > Betongpannor och på pdf-filen så öppnas något "helt annat"!?
    http://pubsys.kooper.se/hagmans/files/gor_det_sjalv/gds_takfarg.pdf
    Enklast är kanske att fråga hos någon ÅF ;)

8. morsan
    Medlem Nivå 10
  9. B
    Medlem Nivå 1

Blanda kaustiksoda med tapetklister och vatten till lagom konsistens så att det kan strykas eller sprutas på. Låt blandningen verka och håll fuktigt genom att spraya vatten över. Spola eller högtrycksspruta efter några timmar. Mitt blev vackert och jag kunde behålla de gamla pannorna. Metoden ger ingen garanti för att mossan ej kommer tillbaka men kaustiksodan tar död på allt organiskt material och löser upp det. Mitt tak ser bra ut efter sex år.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: