Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Göra plattsättning själv i badrum på nytt nyckelfärdigt hus?

1. S
    Medlem · 63 inlägg

Snel77

Medlem
    Ojoj, trots att du är murare och kaklat "många badrum" tycker du att det är svårt att "få kakling snyggt som amatör" (vet inte om du räknar dig som amatör..?!) Vad tycker du är svårt/svårast ? Kul att få ta del av andras erfarenheter. Har just själv kaklat badrum, och visst, det är alltid detaljer som kunde varit bättre...

2. N
    Medlem · 2 036 inlägg
    Jag har aldrig kaklat ett badrum men hade turen att få tag på en riktigt duktig och prisvärd plattsättare när jag bygde mitt hus. Resultatet är klockrent.

Nästan alltid när jag kommer in i ett annat badrum nu mera tänker jag på att det inte är lika klanderfritt kaklat som mina. Med det sagt är det tyvärr säkert oftast "proffs" som gjort jobbet även där.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 2 inlägg

Twosunspots

Medlem
    Skillnaden mellan att göra arbetet som amatör eller proffs är att proffset planerar hela arbetet innan hen drar igång. Som yrkesman vet man att det inte finns några absolut raka väggar eller 90 gradiga vinklar. Därför identifierar proffset alla avvikelser innan och planerar plattsättningen efter det. Vilket gör att det inte uppstår några överraskningar på vägen utan de avvikelser i underlaget trollas bort. Vidare är val av vägg och golvmaterial samt mönstersättning väldigt avgörande för svårighetsgraden. Vanligt 15*15 kakel och 10*20 klinker med rundade kanter och 3-5mm fog är ju säkert 100ggr lättare att lyckas med än stora plattor, raka kanter och 1mm fog. Fogningen är också ett kapitel för sig. Där drar amatören på för mycket fog som brinner ifrån och är ett helvete att få bort. Samma med fixet, amatören drar på för mycket än den hinner med vilket gör att det skinnar på ytan och fäster inte i plattan. Med risk för plattsläpp som följd. Att få till en snygg silikonfog är också en mindre konstart. Där vet jag att det fuskas även som proffs tyvärr. Så tänk till lite kring svårighetsgrad innan ni bestämmer er för att köra själva och var inte dumsnål när det gäller plattsättningjobb!

4. N
    Medlem · 2 036 inlägg
    Skulle var intressant att höra vartåt det lutar för TS. Ganska spridda skurar på råden i tråden.

• Laddar…
  5. IngemarB
    Medlem · Västra Götaland · 133 inlägg

IngemarB

Medlem
    ”Fråga publiken”
    Gör det själv, 50%
    För fan ge dig inte på det 50%

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

tobefound

Medlem
    Uppdaterar här med bilder på hur resultatet blev. Blev en kombo i insatsen. Jag byggde bakomliggande stommar med XPS-cellplast (sjukt bra material att jobba med). Lät sen en kompis som är plattsättare att sätta allt, foga och silikona. 60x60-plattor granitkeramik, sjukt tunga och rejäla. Sitter drygt ett 1 ton plattor i badrummet nu.

Löjligt nöjd och allt känns gediget och oförstörbart... :) Även om allt inte är klart, lite silikon, kommod med granit på och spegelskåp kvar. Och ett badkar som ska ställas in.

Många moment med plattsättningen som jag är rätt glad att jag inte hoppade på. Jag skulle säkert ha löst det, det är inte det, men det skulle kostat en del vurpor och för mkt tankearbete för att hinna i tid. Badrummet på ovanvåningen vågar jag mig nu på själv!

Tack alla för era kommentarer och råd!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    MicrosoftTeams-image (1).jpg
    MicrosoftTeams-image (3).jpg
    MicrosoftTeams-image (4).jpg
    MicrosoftTeams-image (5).jpg
    MicrosoftTeams-image (6).jpg
    MicrosoftTeams-image (7).jpg
    MicrosoftTeams-image (8).jpg
    MicrosoftTeams-image (10).jpg
    MicrosoftTeams-image (11).jpg
    MicrosoftTeams-image (12).jpg
    IMG_8689.jpg
    IMG_8688.jpg
    IMG_8687.jpg
    IMG_8686.jpg
    IMG_8684.jpg
    IMG_8683.jpg
    IMG_8682.jpg

7. N
    Medlem · 2 036 inlägg
    Och det säger du nu, alltså att du har en kompis som är plattsättare:)
    Jag vill ändra mitt tidigare svar, be kompisen om hjälp med plattorna.

8. T
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

tobefound

Medlem
    Blev "kompis" med vännernas plattsättare i processen, så inget jag visste om at the time. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.