Byggahus.se

Göra om skarv mellan befintliga bänkskivor

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har två befintliga bänkskivor, som sedan tidigare varit skarvade med en ful och helt ofunktionell aluminiumlist. Tanken är att förbättra detta utan allt för stor möda.

Såhär ser det ut just nu, när listen är borttagen och bänkskivorna ihopförda:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-01-15 19.20.13.jpg

Det går att skjuta ihop dem så att de ligger dikt an.

Eftersom bänkskivan till vänster sjunkit något i mitten måste den stagas upp i mitten. Att använda kopplingsbeslag eller kexa känns omständigt och kanske lite svårt eftersom jag inte har maskin och att den vänstra skivan har sjunkit på mitten. Tanken var att istället att sätta ett skarvbeslag under för att få dem på samma nivå. Under skarven finns ingen regel, så jag behöver inte fräsa ur skivan.

Frågan är sedan hur man får dem att sitta ihop och få skarven tät. Den stora ytan på skarven hade jag tänkt limma ihop med fukttåligt trälim. När man för ihop skivorna blir det också en liten triangelformad glipa (~4mm) högst upp eftersom den högra skivan har en fasad kant. Tyvärr kan jag inte såga ur den för att bli av med kanten, då blir skivan för kort. Därför tänkte jag blanda sågspån från skivan (ska samtidigt byta till en större diskho) med fukttåligt trälim och fylla denna fog med innan jag slutligen oljar om skivan.

Har skannat forumet efter liknande trådar, men ingen tycks ha ett problem likt mitt.
    Att byta skivan är heller inget alternativ då vi inte planerar att bo kvar särskilt länge.

Forumet besitter ju en hel del kunskap, så jag söker kommentarer på det sätt jag tänkt lösa problemet och tips på hur man kan göra det på annat sätt!

2. W
    Medlem Nivå 2
    Jag satte träpluggar och limmade och blandade i sågspån.. När det torkat tänkte jag att det här blev ju inget bra.. Men efter några varv med slipen över så blev det kanon!!

3. M
    Medlem Nivå 4
    Fräs lite i båda skivorna o lägg i en bit ek eller aluminium?

4. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Eller nåta kanske

5. S
    Medlem Nivå 2
    IKEA har fina aluminium lister till bänkskiv skarvar, kolla upp!