Vi har idag en grusad parkering som består av ca 0-20- nånting i fraktion. Gammal som gatan och det har börjat komma en hel del ogräs. Den är stenhård.

Vi vill lägga nytt grus och undrar hur vi ska gå tillväga. Min tanke är att hyvla av 10cm och lägga markduk, sedan på med 8-16 eller liknande. Skulle det funka eller bör man göra något annat förarbete?

Ingen markduk för allt i världen. Markduk(geotextil) lägger man på schaktbotten för att förhindra att grusen/bergkrossen blandas med leran i marken.

Duken fyller ingen funktion där du funderar på att lägga den.

Annars verkar din tanke bra. Skrapa av 10cm och på med ny yta. Men ogräset får du hålla efter för det kommer så småningom även i 8-16.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Ingen markduk för allt i världen. Markduk(geotextil) lägger man på schaktbotten för att förhindra att grusen/bergkrossen blandas med leran i marken.

Duken fyller ingen funktion där du funderar på att lägga den.

Annars verkar din tanke bra. Skrapa av 10cm och på med ny yta. Men ogräset får du hålla efter för det kommer så småningom även i 8-16.
Ok, ingen markduk alltså. Tänkte den var bra för att hindra den undre lagret att blandas upp med den nya.
Att ogräsrensning kommer förekomma förstår jag. Men med nytt grus är det betydligt lättare att hålla efter med en kraftig stålratta än vad det hårdpackade lagret som ligger idag är.

wildeside
Ett litet tips lägg inte 8-16, jobbigt att gå och köra i eftersom det inte packar sig.

wildeside wildeside skrev:
Ett litet tips lägg inte 8-16, jobbigt att gå och köra i eftersom det inte packar sig.
Aha, bra tips. Vad ska man ha för fraktion istället?

Asfalt, sten eller betong är the shit ;)

10cm 8-16 är ganska drygt att gå i då man sjunker omkring lite skulle lägga tunnare helst 0cm ;)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Asfalt, sten eller betong är the shit ;)

10cm 8-16 är ganska drygt att gå i då man sjunker omkring lite skulle lägga tunnare helst 0cm ;)
Nja, inget av det är ett alternativ faktiskt. Vill ha grus, men inte sand-grus som det är idag.
Ska man ha ett tunnare gruslager för bättre bärighet?

Jag tycker det iallafall, riv av det som har ogräs bara och så bör det räcka med 5cm 8-16

wildeside
C callelo skrev:
Aha, bra tips. Vad ska man ha för fraktion istället?
Bäst resultat får du om du har 0-18 men det blir hårdpackad efter en tid och det är det du inte ville ha.
Prova med ett tunnare lager 8-16 för att få det som du vill.
Ett förslag är att åka till en grusgrop och prova gå i olika fraktioner så får du en uppfattning hur det känns.

Jag skulle tagit 8-11 istället. Betydligt trevligare att gå på. Och max 5cm. Duken kommer du få tag i med krattan och sen sticker det upp duk som du aldrig får ner igen.

Gräv av ytan och kör med padda innan du lägger på nytt så håller det länge.

Ok, tack för alla svar! Då har jag lite att gå på.

• Gilla
Backafall
  • Laddar…
A
Jag har 4-8 på min stora grusade uppfart och det är både snyggt och bekvämt att ha och göra med. Väldigt ”drygt” också då det det ”lilla” lass på sex ton jag köpte räckte till en oväntat stor yta. Ett tips från mig.

Mitt lokala grusföretag säljer nåt de kallar natursten i olika fraktioner. Billigare än bergkross och snyggare..

Lite rundare stenar är inte så dumt och det ser inte så piffigt ut som det kan göra med singel i en viss kulör..

Natursten är ännu jobbigare att gå i. Stenarna griper inte tag i varandra. Bara så att man tänker på det.

Lånar lite...
Jag har en ca 60-70m lång infart som är under all kritik idag, ojämn, stora gropar osv

Troligen en gammal gångstig som blivit bredare med åren och sen har någon lagt ut grus

Hade hit en grävkille och han tyckte vi skulle gräva ur 30-40cm, lägga duk, fylla med kross och sen ett lager med finare sten.

Är det rätt väg att gå eller kan det räcka att skrapa av 10cm och lägga nytt, säg att det bör hålla iaf 15år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.