Göra om badrum efter ej godkänd besiktning?

14k läst  71 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Jag kan förstå att det känns tungt och tar emot, men jag antar att ni har betalt en ganska bra slant för renoveringen och därför ter sig för mig ert resonemang rätt märkligt.

Om ni hade köpt en sprillans ny bil och upptäcker att den droppar olja, skrapar i växellådan. är svårstartad och dessutom är den både bucklig och repig, skulle ni få inte reklamera bilen?

Det är samma sak här, ni har (gissar jag) betalt nånstans i krokarna vad en mindre bil kostar ny och ni funderar på om ni kan leva med diverse defekter? Jag tycker ni ska reklamera jobbet och kräva rättelse! Visst det kommer vara jobbigt, men hur mycket irritation kommer ni inte att känna när ni dagligen i 20 års tid ska bli påminda om detta?

Sezzi, Cijsie och Pergel gillar
  2. D
    Medlem · Nivå 14
    Det är inte ett nytt badrum. Om du lämnar in bilen på omlackning så blir den inte heller ny.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Badrummet är väl nytt (?).... huset är gammalt.

Sezzi gillar
  4. L
    Medlem Nivå 3
    Som tidigare talare påpekar, badrummet är nytt och kostar i storleksordningen som en ny mindre bil.

Sezzi gillar
  5. C
    Medlem Nivå 2
    Något samråd fanns det inte och de drog om nya rör i golvet som de sedan ledde upp ur det, det skulle alltså inte tagit någon extratid att faktiskt leda ut rören ut väggen istället. Men hantverkaren menade efter besiktningen att en klack var detsamma som att rören inte kom upp ur golvet. Något som både Säker vatten och BKR säger är fel.

Sezzi, Krilleman och Pergel gillar
  6. P
    Medlem Nivå 1
    Vän av ordning undrar varför man gör på detta sätt och vad man faktiskt försöker dölja genom att begå detta fel..... Jag säger fortfarande, gör om gör rätt. Det kommer antagligen att kännas bäst i längden även om det blir lite omak just nu.

7. L
    Medlem · Nivå 9
    Handdukstorken sitter väl för nära duschen. Om rören kom ut genom vägg eller klack spelar det mindre roll. De blir utsatta för fukt ungefär på samma sätt. Klack gör att vatten inte samlas runt rören. Det skulle inte varit bättre om rören kom ut genom vägg. De sitter ändå nära duschen.

8. P
    Medlem Nivå 1
    Det är i sig inget problem enligt standarderna (vad jag vet). kanske mindre lämpligt eftersom handdukarna blir blöta men ur tätningssynpunkt så är det en klar skillnad på vertikala rör ur golvet eller horisontella rör ur vägg. Därav standardens utformning...

9. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är väl inte ovanligt att man gjuter en klack för att komma upp en bit och på så sätt komma förbi förbudet med rör genom golvet?

10. P
    Medlem Nivå 1
    .... men inte utan samråd och en avvikelse. Det är enligt standarden lika illa som genomföring genom golvet. Dock är det bättre utifrån sunt förnuft, praktik och tillämpning varför man ofta gör så. Däremot är det inte ok att göra så som hantverkare om man inte kommit överens om detta. Än mindre om man faktiskt dragit fram nya rör och gjort så.

11. C
    Medlem Nivå 2
    Murade väggar på lättbetong.

Detta är oklart eftersom vi inte sett någon dokumentation från när tätskikt sattes. Jag ska höra om det finns.

Också detta utförandet är oklart just nu.

Ja, det stämmer nog. Den plattan går ut i botten och sitter inte helt rakt.

12. C
    Medlem Nivå 2
    Nej, vi fick det aldrig nämnt för oss, eller noterat i avikelserapport.

13. C
    Medlem Nivå 2
    Försäkringsbolaget säger att de följer Säker vattens regler och att ett fel runt denna genomföring inte skulle täckas av dem. Däremot har vi 10 års reklamationsrätt mot företaget som utförde det om problem skulle uppstå.

14. P
    Medlem Nivå 1
    ....
    ... bygger dom så där så kan man ju hoppas att konkurs är nära förestående och då är din reklamationsrätt inte värd många kronor.....

Sezzi, Cijsie och Leifur gillar
  15. Slaktarn82
    Medlem Nivå 6
    Man får skarva värme enl dagens regler och det behöver inte vara inspektionsbart, Säva tar endast upp värmeledningar i fördelarskåp. Så enl mig så hade lite bilningsarbeten, ett gängsnitt och lite prisol med en lödövergång löst problemet samt varit flyttbart så man kom så långt från duschen som möjligt. Allt för ofta som det missas i kommunikationen mellan kund och rörisen, varför? Jo för som läget är idag så finns ingen tid att stå ”still” tyvärr.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: