Byggahus.se

göra ny fönsterbåge.

1. H
    Medlem · Dalarna · 229 inlägg

hans lindquist

Medlem
    Måste ersätta en äldre fönsterbåge, som inte finns som standardsnickeri. Funderar på att tillverka en träram med halvbladade hörn med samma yttermått och bredd som orginalet och sedan åstadkomma kittfalsen genom att limma på en 15 mm tjock trälist, som är 15 mm smalare än träramen, med vattenfast trälim. Saknar möjligheter att fräsa eller hyvla ut kittfalsen. Vad tros om projektet?

2. S
    Medlem · Gotland · 160 inlägg

Smissarve

Medlem
    Annars kan du såga ur kittfalsen med cirkelsåg. Om fönstret redan är ihopsatt kan du fixa till hörnen med stämjärn. Fast om det är enklare vet jag inte.

3. J
    Medlem · Västernorrland · 1 453 inlägg

JanneL

Medlem
    Se till att du får tag i kärnvirke till karmen. Jag skulle nog som Smissarve föreslår såga ur kittfalsen med cirkelsåg hellre än att limma.

4. H
    Medlem · Dalarna · 229 inlägg

hans lindquist

Medlem
    Tack Smissarve och Jannet för alla goda råd!
    Att hitta kärnvirke till ramen verkar väldigt svårt. Hos brädgårdarna finns numera mest splint. Får nog nöja mig med att dränka in trät i kinesisk träolja eller uppvärmd, rå linolja riktigt ordentligt. Det aktuella fönstret sitter lyckligtvis inte särskilt klimatutsatt. Det skyddas av ett utskjutande hustak.
    Jag ska försöka ta ut kittfalsen med cirkelsåg och stämjärn.

5. S
    Medlem · Gotland · 160 inlägg

Smissarve

Medlem
    Bra kärnvirke finns på Gotland. Toms virke i Stånga är bra och billiga men jag vet inte om de skickar saker med paket. Tel 070-548 25 18.

Annars kanske Österby brädgård i Visby skickar. De har en massa lioljefärger och sånt jox och har säkert kärnvirke med. 0498-25 99 90.

Om inte de heller skickar så är Gotland väldigt vackert i September....

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Västerbotten · 696 inlägg

frhe

Medlem
    Skulle man inte kunna ta typ Setras kärnfurutrall och använda för detta ändamål?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.