JA.. då var man husägare då. det är ett litet hus som tidigare varit bostadsrätt. Huset är ett enplanshus men nu kommer min fråga.

Kan man gräva ur grunden och göra en källare?

För er som kan detta kan jag ta bilder om det skulle hjälpa.

Ja det går att gräva ut och göra en källare. Dock kostar det en hel del om man skall leja för arbetet. En granne här hemma gjorde för kanske 5 år sedan en ny källare. Firman stoppade in balkar under huset och hissade upp det varefter man rev den gamla källaren. Därefter gjöt man en ny platta och murade upp nya källarväggar. Har du däremot platta på mark blir det knepigare. I det läget är det nog inte ekonomiskt försvarbart att tänka på ett källarplan.

vet inte vad grunden kallas men jag tror det kallas krypgrund.. har en lucka i golvet. där nere är det något sandaktigt.. inifrån ser man att huset står på pool-sten?

någon som vet någon cirka kostnad?

1,000,000kr skulle jag gissa på.

Beror ju helt på hur mycket du tänker göra själv. På teorinivå så lägger man balkar under och lyfter huset ett par centimeter. Sen gräver man ur och anlägger källaren. Sen sätter man ned huset igen och murar igen hålen efter balkarna.

Alternativt så kan man ju ta det bit för bit och stötta upp ett hörn. Gräva ur och gjuta där och sen tar man en lite bit till osv ...

Som vanligt blir det tid kontra pengar

Det beror väl också på vad du vill med källaren. Ska den t.ex vara en vanlig s.k. jordkällare för förvaring av potatis och sylt eller om du vill ha den för att vistas i, Om det är det senare då kanske det är lättare att lyfta taket och bygga en våning till än att göra en utgrävning i marknivå.

mats_o skrev:
Beror ju helt på hur mycket du tänker göra själv. På teorinivå så lägger man balkar under och lyfter huset ett par centimeter. Sen gräver man ur och anlägger källaren.
Är det inte en djup krypgrund under så blir det svårt att komma in och gräva på ett par centimeter. Och gräva bort några hundra kubik är inget man vill göra för hand. Så jag gissar att flytta huset och ställa det någon annan stans under arbetet är lättare.

Inget problem med det inte. Man gör en grop utanför huset och sen gräver man sig in under. En bobcat eller typ en L25/L30 går fortare än skottkärra och spade men det går det med. Återigen en fråga om tid kontra pengar

mats_o skrev:
Som vanligt blir det tid kontra pengar
... kontra rasrisk, kontra sättningsskador.... :)
Ta först och främst reda på på vilken nivå ligger grundvatten på din tomt - kommunen kan ha uppgifter om det.
Kan hända att du får en pool i stället för en källare under huset :).
gaia

Ja, själv drömmer jag också om källare. Har idag en krypgrund under huset som är ca 120-140 cm hög (man kan gå där kraftigt nerhukad). Det skulle räcka med en meter till så hade man en källare!

Men jag misstänker också att det handlar om storleksordningen 1 milj för att få till dessa 80 kvm. Det blir 12500 kr/kvm källarutrymme. Är det rimligt?

Hmm, är det så jobbigt? Hade hoppats på lite billigare för jag kan inte bygga några 80 m2. Mitt hus har krypgrund (12*8m2) där det vilar på tre "betonglinjer" som består av prefabricerade betongblock med storleken 500*200*4000, som går längs med huset och en i mitten. Varje "linje" vilar sedan på 5 betongklumpar vid skarvarna. Sen finns liknande block på kortsidorna (det är väl därför huset blev 12*8m :) ) Man har redan grävt runt hela huset för att dränera och den stenen syns innifrån. Mitten linjens betongklumpar sticker upp en bit från marken så det går att krypa under dem. Den är dessutom inte heltgenomgående, på ett ställe är den ersatt med en förvånansvärt liten I-balk

Så min tanke var att maskinellt gräva sig under dessa då 30 cm är ovanför mark och gå imellan dessa betongklumpar då det är 4m cc på dem.

Är det fortfarande lika dyrt? Och nej, jag vill inte flytta och jag kan inte bygga ut :).

Ligger ditt hus i ett område där alla hus är källarlösa?
Kommunen har då troligtvis inte lagt avlopp och dagvattenledning tillräckligt djupt ner.
Dräneringsvatten kan vara en fördel att pumpa upp över en uppdämningströskel för att undvik översvämning vid skyfall, tom krav i en del kommuner.
Skall du ha toa och dusch i källaren är det inte lika enkelt att pumpa.
Kolla hur långt ner du har till berg, består marken av sand eller morän är schakten inget större problem har du sedan ingen murstock att ta hänsyn till blir det lättare.
Din befintliga grund är nog inte tillräckligt djup räkna med att gjuta och mura en ny,betong och lecasten är mycket prisvärt./MLj

Tack för snabbt svar!

Nej, två av tre grannar har källare och huset är ganska högt beläget över havet, gatan är ganska lång och har självfall i ca 1 km. Ingen dusch + toalett i källaren, avloppet kommer nog att komma för högt upp...

Vi har en dagvattenbrunn på tomten (1,5 m från huset, servitut åt grannen med källare), är det djupet på den som avgör hur långt jag kan gräva? Jag vet att vårat dagvatten kommer in nån meter ner i marken men att de sedan är en bit ner till röret. Det vore ju skönt att kunna ansluta dräneringen utan pump till denna brunn. Man tycker ju att grannens källare borde vara över denna eftersom det dessutom är lite självfall från dem.

Det är ganska blött där nere under plasten (i alla nu efter mycket regnande) men jag testade sticka ner en blompinne av metall och kom ner en halvmeter utan större besvär. Övriga tomten har 30cm matjord och sedan fyllnadsmassa.

Så, stegen är :
1. Prata med kommunen
2. Kolla hur djupt "betongklumparna" ligger alternativt kontakta en konstruktor som kollar detta så att man inte helt är ute och cyklar?

Men i princip så måste man på något sätt gräva under "betongklumparna" samtidig som man håller upp huset, och gjuta under? räcker det med att komma ner till samma nivå som man gräver själva källaren?

Din befintliga krypgrund är nog max 1meter ned, räkna med att riva den och göra en helt ny.
Takhöjd i källare brukar vara min 2,20m , från underkant bjälklag bör du ned min 2,40m .
Avjämna med makadam och gjut 0,1m nytt golv, under källarväggarna ska betongsula vara 0,2m tjock.
Är tomten uppfylld blir schakten inget problem.
Hyr eller köp på skroten 4 st balkar 15-16m långa ex HEB 300mm höga.
Trä in dessa under huset så de sticker ut 3-4 m på var långsida lyft sedan med domkraft blir max 7-8 ton vid varje lyftpukt så huset lättar någon centimeter.
Ha koll på vatten- avlopp- el- och teleledningar.
Ordna en mottagning för schaktmassorna kanske någon i grannskapet vill ha dom. Lycka till! /MLj

Du får det nästan att låta enkelt, men nu förstår jag principen :). Stort tack Mats! Blir till att ringa kommunen för att se var jag kan göra av dräneringsvattnet och att kolla att det inte är berg under :) .

Till sist får man hoppas att man får tag i någon bra person som gör det, det är inget man direkt vill göra själv och det kan nog lätt bli katastrof med fel hantverkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.