Jag kommer att lägga golvvärme i vårt hus. Det är träbjälklag så jag kommer att lägga spårade spånskivor med slang. Kruxet är att jag av olika anledningar måste göra detta i tre omgångar. Först i köket (30 m2), sen hallen (14 m2) och sist vardagsrummet (20 m2). Kan inte göra alla tre på samma gång. Det finns olika golvvärmepaket på nätet för olika stora rum.
1. Är det bäst att ha alla tre utrymmen separat i vilket fall eller finns det nåt att vinna på att tex ha kök och vardagsrum inkopplat i samma system? Läser att man ofta vill ha lite olika hög värme beroende på utrymme (varmare i hall pga blöta kläder etc).
2. Om de bör kopplas ihop, kan jag på nåt sätt göra det i efterhand?
3. Paketen innehåller en minishunt. Behöver jag tre separata shuntar (ett för vardera rum) eller kan man koppla in två eller tre utrymmen i samma shunt?
Golvvärme är relativt osonderad terräng för mig så jag tar emot all input jag kan få.
1. Är det bäst att ha alla tre utrymmen separat i vilket fall eller finns det nåt att vinna på att tex ha kök och vardagsrum inkopplat i samma system? Läser att man ofta vill ha lite olika hög värme beroende på utrymme (varmare i hall pga blöta kläder etc).
2. Om de bör kopplas ihop, kan jag på nåt sätt göra det i efterhand?
3. Paketen innehåller en minishunt. Behöver jag tre separata shuntar (ett för vardera rum) eller kan man koppla in två eller tre utrymmen i samma shunt?
Golvvärme är relativt osonderad terräng för mig så jag tar emot all input jag kan få.
Är det så att vid ombyggnad, att en del av rummen kommer först och ligger längre bort, blir det problem. Du kan lägga vanlig PEM-slang som kanalisation och GV-slangen går bra att trycka i, så är det ingen fel ide.Det gäller att räkna ut lite på papper hur det är bäst. Det med GV-shunt går bra med bara en, varje slinga stryps in var för sig på fördelaren.
Tack för svar. Ett paket jag tittar på är detta: https://golvvarmebutiken.se/vattenb...22mm-spanskivor/golvvarmepaket-hf-30?v=86-227J jonaserik skrev:Är det så att vid ombyggnad, att en del av rummen kommer först och ligger längre bort, blir det problem. Du kan lägga vanlig PEM-slang som kanalisation och GV-slangen går bra att trycka i, så är det ingen fel ide.Det gäller att räkna ut lite på papper hur det är bäst. Det med GV-shunt går bra med bara en, varje slinga stryps in var för sig på fördelaren.
Detta paket skulle täcka köket på 30m2. Där ingår en minishunt LK M60N. Antar att det inte är en sån shunt du syftar på? Bör jag skaffa en annan shunt?
Den är bara för 2 slingor och du ska ha 3 st, kanske en något större som har för minst 3st slingor. Går bra att plugga någon för framtiden. Men kolla noga var du kan placera den på ett bra sätt,ingen mening med flera som ska pumpa runt, när det räcker med en. Det var det jag menade med papper och penna. Vad värmer du med.lärjungen skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 198 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 198 inlägg
Nej du kommer inte kunna använda bara en M60 shunt, den är upp till 60kvm. Jag skulle säga att ytor över 20kvm behöver delas upp på flera slingor mha fördelare om du har 16mm slang. Om inte rummet ligger mitt i huset med få fönster osv. då kan du nog kanske klara 30kvm på en slinga.lärjungen skrev:
Tittar du på shuntar från Lk blir nästa steg VS2 och minifördelare med 4 slingor.
Lättast är att sätta shunten i första rummet som renoveras och lägga skyddsrör från shunten till rum längre bort för att sen kunna dra slangen i skyddsröret till de rum som renoveras senare.
Ok. Skyddsrören du nämner, då är det typ tom flexslang du menar? Alltså så jag kan mata rören genom slangarna till de andra rummen? Eftersom jag skall glesa ner för nytt innertak och även lägga ett installationsskikt i väggarna kanske jag kan dra en flexslang längsmed taket och väggen från platsen för shunten och till de olika rummen?U Utsliten och utdömd skrev:Nej du kommer inte kunna använda bara en M60 shunt, den är upp till 60kvm. Jag skulle säga att ytor över 20kvm behöver delas upp på flera slingor mha fördelare om du har 16mm slang. Om inte rummet ligger mitt i huset med få fönster osv. då kan du nog kanske klara 30kvm på en slinga.
Tittar du på shuntar från Lk blir nästa steg VS2 och minifördelare med 4 slingor.
Lättast är att sätta shunten i första rummet som renoveras och lägga skyddsrör från shunten till rum längre bort för att sen kunna dra slangen i skyddsröret till de rum som renoveras senare.
Jag har bergvärme.J jonaserik skrev:Den är bara för 2 slingor och du ska ha 3 st, kanske en något större som har för minst 3st slingor. Går bra att plugga någon för framtiden. Men kolla noga var du kan placera den på ett bra sätt,ingen mening med flera som ska pumpa runt, när det räcker med en. Det var det jag menade med papper och penna. Vad värmer du med.
Kan bli jobbigt med avluftning då. Säkert inte omöjligt men jobbigare.lärjungen skrev:
Ok. Skyddsrören du nämner, då är det typ tom flexslang du menar? Alltså så jag kan mata rören genom slangarna till de andra rummen? Eftersom jag skall glesa ner för nytt innertak och även lägga ett installationsskikt i väggarna kanske jag kan dra en flexslang längsmed taket och väggen från platsen för shunten och till de olika rummen?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 198 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 198 inlägg
Kan kan du väll men jag skulle undvika att dra rör på ställen där du kan riskera att skruva/borra genom dem i framtiden. Sen måste du ha rätt stora radier på röret för att kunna klara trycka igenom pex sen. Skyddrör för golvvärme finns från upnor eller om du köper PEM, dock är den jäkligt styv och mycket bökiga att hålla på med.lärjungen skrev:
Ok. Skyddsrören du nämner, då är det typ tom flexslang du menar? Alltså så jag kan mata rören genom slangarna till de andra rummen? Eftersom jag skall glesa ner för nytt innertak och även lägga ett installationsskikt i väggarna kanske jag kan dra en flexslang längsmed taket och väggen från platsen för shunten och till de olika rummen?
Luftning är inget problem, det är lätt att spola slingorna.
Bästa svaret
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 168 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 168 inlägg
Jag har ett hus i två plan. Köket på plan 1 har fått golvvärme de andra ska också få sen.
Fördelaren sitter i köket och är förberedd för de andra rummen på det plan 1.
Plan 2 med sin egna fördelare har precis fått golvvärme förutom badrummet som kommer senare.
När vi gjorde köket satte jag en shunt i källaren för att klara båda planens alla rum.
Jäkligt overkill shunt för just bara köket men nu när övervåningen tillkom så var det inga problem.
Denna valde och monterade min installatör av jordvärmepumpen efter information om mina framtidsplaner.
Så jag har två fördelare som klarar alla rummen men vissa slingor är pluggade vid fördelaren.
Så
* Skippa dessa "golvvärmepaket".
* Tycker du börjar med att rita upp huset med rummen. Så noga du kan! Kan du rita i ett CAD program som ger ut DWG filer så blir det ännu enklare. Men du behöver inte.
* Skicka in en golvvärmeförfrågan till LK. (Se länk nedan). Ignorera att det står att man ska kontakta installatör etc.. Skriv i förfrågan att du gör det själv. Förresten så ritar inte Uponor längre åt privat personer.
Skriv också att du behöver shunt (pga element) och har bergvärme.
* Du kommer få tillbaka efter ett tag en ritning och en lista på vad du behöver köpa för att göra alla rummen. Men med lite koll så ser du ju vad du behöver för vardera rummet. Fördelaren måste du dock köpa hela direkt.
De kommer också föreslå en shunt till dig.
* Första rummet kan du ju dra slang i direkt.
* Till de andra rummen så drar du skyddstomrör (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-tomror-25x20mm-50m/) från fördelaren till lämplig plats som du når när du gör nästa rum. Gör INGA skarpa svängar. Vid fördelaren så använd hårda böjar så skyddstomröret inte kan flexa + fäst tomröret ordentligt!
Då kommer det gå enkelt att trycka in golvvärme slangen en dag i framtiden.
* Om du vill ha varmare i ett rum så öppnar du den slingan lite mer.
* Jag har skippat allt vad styrning av slingor utan började med den rekomenderade inställningen som jag fick med ritningen av slingorna. Sen har jag öppnat vissa lite mer andra har jag stängt lite. Att få det lämpligt kommer ta minst ett år. Men att inte har sensorer som styr slingorna gör att värmepumpen får jobba mot ett mer jämt behov.
Lycka till.
Förfrågan länk
https://www.lksystems.se/sv/support...BwE&gbraid=0AAAAA9g660eEqqoqBm0mRPdGjPIUafL6i
Fördelaren sitter i köket och är förberedd för de andra rummen på det plan 1.
Plan 2 med sin egna fördelare har precis fått golvvärme förutom badrummet som kommer senare.
När vi gjorde köket satte jag en shunt i källaren för att klara båda planens alla rum.
Jäkligt overkill shunt för just bara köket men nu när övervåningen tillkom så var det inga problem.
Denna valde och monterade min installatör av jordvärmepumpen efter information om mina framtidsplaner.
Så jag har två fördelare som klarar alla rummen men vissa slingor är pluggade vid fördelaren.
Så
* Skippa dessa "golvvärmepaket".
* Tycker du börjar med att rita upp huset med rummen. Så noga du kan! Kan du rita i ett CAD program som ger ut DWG filer så blir det ännu enklare. Men du behöver inte.
* Skicka in en golvvärmeförfrågan till LK. (Se länk nedan). Ignorera att det står att man ska kontakta installatör etc.. Skriv i förfrågan att du gör det själv. Förresten så ritar inte Uponor längre åt privat personer.
Skriv också att du behöver shunt (pga element) och har bergvärme.
* Du kommer få tillbaka efter ett tag en ritning och en lista på vad du behöver köpa för att göra alla rummen. Men med lite koll så ser du ju vad du behöver för vardera rummet. Fördelaren måste du dock köpa hela direkt.
De kommer också föreslå en shunt till dig.
* Första rummet kan du ju dra slang i direkt.
* Till de andra rummen så drar du skyddstomrör (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-tomror-25x20mm-50m/) från fördelaren till lämplig plats som du når när du gör nästa rum. Gör INGA skarpa svängar. Vid fördelaren så använd hårda böjar så skyddstomröret inte kan flexa + fäst tomröret ordentligt!
Då kommer det gå enkelt att trycka in golvvärme slangen en dag i framtiden.
* Om du vill ha varmare i ett rum så öppnar du den slingan lite mer.
* Jag har skippat allt vad styrning av slingor utan började med den rekomenderade inställningen som jag fick med ritningen av slingorna. Sen har jag öppnat vissa lite mer andra har jag stängt lite. Att få det lämpligt kommer ta minst ett år. Men att inte har sensorer som styr slingorna gör att värmepumpen får jobba mot ett mer jämt behov.
Lycka till.
Förfrågan länk
https://www.lksystems.se/sv/support...BwE&gbraid=0AAAAA9g660eEqqoqBm0mRPdGjPIUafL6i
Jag har gjort typ som du ska göra men började med badrummet, drog rör från bergvärmepump till det här skåpet med LK fördelarshunt VS2 o värmekrets fördelare och så förberedde jag med pemslang till dom andra rummen som jag gjort eftersom, nu bara köket kvar o allt har fungerat perfekt!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för ett fantastiskt utförligt svar!!! Skall testa med att göra en förfrågan. Följdfråga: Hur tjock isolering har du i golvbjälklaget? Läste nånstans att man rekommenderar minst 250mm. Jag har källare under och kanske lite svårt att få till mer än 220mm i golvbjälklaget mellan köket och källaren på vissa ställen. Men källaren är uppvärmd så det är ju inte som en kall krypgrund. Däremot ligger tempen inte särskilt högt där nere. Kanske 8-12 grader vintertid. Riskerar min golvvärme bli kostsam rent hushållsekonomiskt om jag bara har 220mm isolering i golvet?P PappasHammare skrev:Jag har ett hus i två plan. Köket på plan 1 har fått golvvärme de andra ska också få sen.
Fördelaren sitter i köket och är förberedd för de andra rummen på det plan 1.
Plan 2 med sin egna fördelare har precis fått golvvärme förutom badrummet som kommer senare.
När vi gjorde köket satte jag en shunt i källaren för att klara båda planens alla rum.
Jäkligt overkill shunt för just bara köket men nu när övervåningen tillkom så var det inga problem.
Denna valde och monterade min installatör av jordvärmepumpen efter information om mina framtidsplaner.
Så jag har två fördelare som klarar alla rummen men vissa slingor är pluggade vid fördelaren.
Så
* Skippa dessa "golvvärmepaket".
* Tycker du börjar med att rita upp huset med rummen. Så noga du kan! Kan du rita i ett CAD program som ger ut DWG filer så blir det ännu enklare. Men du behöver inte.
* Skicka in en golvvärmeförfrågan till LK. (Se länk nedan). Ignorera att det står att man ska kontakta installatör etc.. Skriv i förfrågan att du gör det själv. Förresten så ritar inte Uponor längre åt privat personer.
Skriv också att du behöver shunt (pga element) och har bergvärme.
* Du kommer få tillbaka efter ett tag en ritning och en lista på vad du behöver köpa för att göra alla rummen. Men med lite koll så ser du ju vad du behöver för vardera rummet. Fördelaren måste du dock köpa hela direkt.
De kommer också föreslå en shunt till dig.
* Första rummet kan du ju dra slang i direkt.
* Till de andra rummen så drar du skyddstomrör ([länk]) från fördelaren till lämplig plats som du når när du gör nästa rum. Gör INGA skarpa svängar. Vid fördelaren så använd hårda böjar så skyddstomröret inte kan flexa + fäst tomröret ordentligt!
Då kommer det gå enkelt att trycka in golvvärme slangen en dag i framtiden.
* Om du vill ha varmare i ett rum så öppnar du den slingan lite mer.
* Jag har skippat allt vad styrning av slingor utan började med den rekomenderade inställningen som jag fick med ritningen av slingorna. Sen har jag öppnat vissa lite mer andra har jag stängt lite. Att få det lämpligt kommer ta minst ett år. Men att inte har sensorer som styr slingorna gör att värmepumpen får jobba mot ett mer jämt behov.
Lycka till.
Förfrågan länk
[länk]
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 168 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 168 inlägg
Min undervåning (med källare under) har en betongplatta på 15cm och sen ovanpå det ligger det 15cm EPS betong som isolering under slingorna som är ingjutna i flytspackel och till sist klinkers.
Lite olik dina förutsättningar.
Vår källare håller också bara ca 15 gr på vintern. Jag känner inte att golvvärmen läcker igenom.
Ovanvåningen däremot har träbjälklag med 170mm isolering neråt. När vi hade ovanvåningen kallställd under renoveringen så upplevde jag att det blev kallare på undervåningen. Men det kan också ha varit kallare vinter.
Vad för typ av isolering hade du tänkt dig?
Lite olik dina förutsättningar.
Vår källare håller också bara ca 15 gr på vintern. Jag känner inte att golvvärmen läcker igenom.
Ovanvåningen däremot har träbjälklag med 170mm isolering neråt. När vi hade ovanvåningen kallställd under renoveringen så upplevde jag att det blev kallare på undervåningen. Men det kan också ha varit kallare vinter.
Vad för typ av isolering hade du tänkt dig?
Ok, förstår. Kanske svårt att jämföra med såpass olika förutsättningar. Jag kommer montera Rockwool flexibatts 220 mm.P PappasHammare skrev:Min undervåning (med källare under) har en betongplatta på 15cm och sen ovanpå det ligger det 15cm EPS betong som isolering under slingorna som är ingjutna i flytspackel och till sist klinkers.
Lite olik dina förutsättningar.
Vår källare håller också bara ca 15 gr på vintern. Jag känner inte att golvvärmen läcker igenom.
Ovanvåningen däremot har träbjälklag med 170mm isolering neråt. När vi hade ovanvåningen kallställd under renoveringen så upplevde jag att det blev kallare på undervåningen. Men det kan också ha varit kallare vinter.
Vad för typ av isolering hade du tänkt dig?
Klicka här för att svara