Hej!

Jag håller på att bygga om mitt kök och utgår från Ikea Metod-skåp och har en fråga om en skrymmande avloppsanslutning från 1930-talet under diskbänken.

Avloppsanslutningen till stammen är ingjuten i väggen och från den går ett kraftigt gjutjärnsrör (eller möjligen ett annat material) ut horisontellt. Röret sticker ut cirka 11 cm från väggen och ansluter sedan till nuvarande köksavlopp genom uppenbara hemmapulade lösningar. Jag undrar om det går att få till en nättare lösning? Exempelvis att de flexibla plaströren börjar redan i den ingjutna anslutningen i väggen.

Gammalt avloppsrör i gjutjärn under diskbänk, med måttband som visar 11 cm ut från väggen. Plaströr och tätning syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör av gjutjärn som sticker ut från väggen, med ett måttband som visar cirka 11 cm utstick. Rör och vägg är slitna och rostiga.
Skapa konto
Avloppsrör i kök med horisontellt utstickande gjutjärnsrör och gul måttband som visar cirka 11 cm från väggen, omgiven av andra rör och anslutningar.
Skapa konto

Anledningen till att jag vill minimera rören är då jag vill placera en diskmaskin framför denna avloppsanslutning, vilket kräver att den bygger max 5 cm ut från väggen. Om detta inte är möjligt får diskhon vara kvar på sin nuvarande plats istället för att flyttas 45 cm åt vänster. Men oavsett vore det bra med mindre skrymmande kopplingar och rör där bakom.

Jag vill höra här först innan jag börjar sondera terrängen hos vvs-firmor.

Tack på förhand!

Det går att ta bort kröken och gå in med flexröret direkt, fast med en gummimuff i röret. kröken som sitter döär ser ut att även minska dimensionen, så det får man lödsa med en gummimuff, finns väldigt många varianter.

Men jag tror inte att du får något som bygger mindre än 50 mm på det sättet. Möjligen om man sätter en gummimuff, och en 40 mm 90 gradersböj i den, och så flexröret mot böjen.

• Gilla
Mullw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.