748 läst · 4 svar
748 läst
4 svar
Göra frånluft av tillluft ?
Har ett 70 tals hus med källare, självdragsventilation, fläkt i badrum + källare som går konstant.
Har ett tydligt undertryck i huset, huset suger in luft via fönster och förrar.
Nu vill jag sätta en till frånluft i källaren i ett rum, av olika skäl. I dagsläget sugs det in luft från den ventilen, är det så enkelt som att bara stoppa in en kanalflläkt där och leda ut luften istället ? Tänkte att det blir ju typ motvind.
Nu vill jag sätta en till frånluft i källaren i ett rum, av olika skäl. I dagsläget sugs det in luft från den ventilen, är det så enkelt som att bara stoppa in en kanalflläkt där och leda ut luften istället ? Tänkte att det blir ju typ motvind.
Bästa svaret
Vill du alltså ha två fläktar i källaren? Tror inte det blir något problem att vända luftflödet. Du kanske behöver sätta in en annan tillluft i något annat rum i källaren. Normalt så ska man ha frånluft i alla våtrum+kök, tilluft i övrigaS salkin85 skrev:Har ett 70 tals hus med källare, självdragsventilation, fläkt i badrum + källare som går konstant.
Liknande trådar
-
Tillluft i badrum/tvättsuga när angränsande rum har mek frånluft
Ventilation -
Portabel AC - köra ut frånluften i tillluftsventil?
Ventilation -
Heru mer frånluft än tillluft
Ventilation -
Tillluft, frånluft och värmeförflyttning
Ventilation -
Nytt hus med frånluftsvärmepump, måste öppna när braskamin tänds - trots tillluft?
Värme allmänt