Skall göra ett golv som är 1,4x1,5m som en liten hall. Har idag ett garderobsrum i källaren som angränsar till en gammal garage del i källaren. Detta skall göras iordning så småningom men ett stor projekt. Vi har en toalett som är precis utanför garderobs rummet som en liten hall. Där jag rev några golv som några väggar för ett vatten läcka ovanför. Då såg jag trä reglar direkt mot betong vilket jag nu vill återställa. Tänkte köra stål regler i botten samt träreglar i för hållfastheten. Inge trä mot betong. Måste upp till närliggande rummets höjd vilket är 10cm högre från betonggolvet. Är det rätt sett eller vad är alternativet. Anledning är att dörren till toalett är i den högre nivån. Gärna tips mottages.
En illustration. Det i blått är det jag skall göra.
Skall jag köra golvspån eller golvgips på golvet? Tänkte bara köra en plastmatta just där på den lilla ytan
Se till att utrymmet under golvet ventileras också, tex via socklarna.
Ett alternativ är tex Platon eller liknande:
[bild]
[länk]
Hej. Har gjort det på en annan del med Platon men då hade jag ingenting som jag måste upp till, då var det enkelt. Behövde inte regla upp som i detta fall
Kör nog ett Subfloor då denna del är så liten. Kan jag ställa höjden också. Sen när jag gör garage delen så får jag fundera vidare.
Det har varit en tjärad/kall asfalterad botten sedan lång tid tillbaka, med gammal isolering ovanpå… nu är den gamla isoleringen borta, asfalten kvar och nya distanser med asfaltspapp för att minska fuktvandring. Stämmer att det är en gjuten ”klack” runt rummet, även här vilar golvet på plastdistanser.
Varför inte bara gjuta? Det är inte allt för många säckar att blanda.
ja hade varit bäst, men det är lite saker som ställer till det. Skall fixa hela golvet så småningom men om det blir nästa eller om 2år vet jag ej. Ett större projekt totalt är det. Detta blir ett del projekt och kommer tabort det när jag gjuter hela golvet.