17 478 läst · 74 svar
17k läst
74 svar
Göra ett bud på hus mer attraktivt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Jag skulle hasta på istället för att dra ut på det. Köp nu, tillträde 1 juni. Då kan han bo på landet hela sommaren och lösa lägenhetsfrågan utifrån det. Säg att ni vill köpa men köpa nu, annars måste ni börja titta på annat.
För på riktigt, hur länge kan ni vänta på ett hus ni inte ens vet om det är till salu? Så speciellt är det väl ändå inte, eller?
För på riktigt, hur länge kan ni vänta på ett hus ni inte ens vet om det är till salu? Så speciellt är det väl ändå inte, eller?
Ja det tycker jag. Barnen har alltid rätt att vara med och bestämma, det har inget med varken din eller barnens ålder att göra. Det kan knappast vara fel att fråga. Sen får man ställa ultimatum: "vill du ha det här kvar måste det bort härifrån!"T Toogoodtobetrue skrev:
Men nu har vi som sagt glidit ifrån ämnet.
Ni måste försöka förstå hur gubben tänker:
- har han bra boendekostnader nu?
- vilken pension har han. Dvs hur är ekonomin..
- kommer han få 2 eller 3 ggr högre månadskostnad?
- vill personen ha någon som vårdar huset som de gjort , få in en barnfamilj för att kunna skapa nya minnen eller gamla traditioner?
- han har kanske själv gjort många saker i huset? Vill bevara pga stolthet
- minnen - personen har kanske minnen från hela sitt liv där, bästa minnena från fru och barnens uppvöxt
Min poäng är att om ni förstår personen lär ni förstå vad som krävs. Annars får ni salts erterbjudande på många sätt för att nå fram. Kan bli dyrt
- har han bra boendekostnader nu?
- vilken pension har han. Dvs hur är ekonomin..
- kommer han få 2 eller 3 ggr högre månadskostnad?
- vill personen ha någon som vårdar huset som de gjort , få in en barnfamilj för att kunna skapa nya minnen eller gamla traditioner?
- han har kanske själv gjort många saker i huset? Vill bevara pga stolthet
- minnen - personen har kanske minnen från hela sitt liv där, bästa minnena från fru och barnens uppvöxt
Min poäng är att om ni förstår personen lär ni förstå vad som krävs. Annars får ni salts erterbjudande på många sätt för att nå fram. Kan bli dyrt
Med "familj" menar du familj som bor i huset eller även utflyttade barn som kanske bor i andra städer eller länder? Alla lever inte i sopranos-familjerQ Quando skrev:
Mmmm .. Nu känns det som hårklyveri och helt off topic. Min kommentar har, naturligtvis, inte någon som helst bäring på om den säljande "familjen" består av en ensamstående eller en hel klan. Som personlig betraktelse kan jag dock, helt off topic även jag, anföra att jag, personligen, skulle se det som mycket konstigt om åldrig ensamstående förälder skulle sälja sitt hus utan att dessförinnan diskuterat saken med sina barn.
Vet inte hur jag då möjligen kan säga det jag menar utan att någon ska ha åsokter om familjeintern kommunikation men....
Ägaren av bostaden (och/eller dennes eventuella anhang, oavsett omfattning) äger, naturligtvis, frågan om sälja eller ej! Att en intressent oombedd anmäler sitt intresse och ev även lägger ett, väl tilltaget, bud är inget att säga om. Detta bud kan rimligen knytas till en relativt kort betänketid.
Att, istället, på olika sätt "krydda" sitt oombedda intresse med olika typer av insmickrande saker som städning, bära ved, köra bilen och annat som, i förhållande till husets värde är noll och dessutom inte på något sätt efterfrågat av ägeren är, åtminstone i min bok av ondo. Det torde vara helt uppenbart för alla inblandade att denna omsorg om ägaren just handlar om att få förtur till att köpa något som ägaren inte har satt ut på marknaden utan att, för den skull, behöva betala upp.
Att, möjligen, provoceras till att sälja sitt hus på termin, dvs med tvingande leverans vid ett i förväg bestämt datum i framtiden, är direkt att avråda. Jag kan eg inte se en enda anledning till att en ensam äldre person skulle välja att göra så utan att ta vägen om "öppna marknaden" när HAN, och ingen annan, finner så lämpligt.
Vet inte hur jag då möjligen kan säga det jag menar utan att någon ska ha åsokter om familjeintern kommunikation men....
Ägaren av bostaden (och/eller dennes eventuella anhang, oavsett omfattning) äger, naturligtvis, frågan om sälja eller ej! Att en intressent oombedd anmäler sitt intresse och ev även lägger ett, väl tilltaget, bud är inget att säga om. Detta bud kan rimligen knytas till en relativt kort betänketid.
Att, istället, på olika sätt "krydda" sitt oombedda intresse med olika typer av insmickrande saker som städning, bära ved, köra bilen och annat som, i förhållande till husets värde är noll och dessutom inte på något sätt efterfrågat av ägeren är, åtminstone i min bok av ondo. Det torde vara helt uppenbart för alla inblandade att denna omsorg om ägaren just handlar om att få förtur till att köpa något som ägaren inte har satt ut på marknaden utan att, för den skull, behöva betala upp.
Att, möjligen, provoceras till att sälja sitt hus på termin, dvs med tvingande leverans vid ett i förväg bestämt datum i framtiden, är direkt att avråda. Jag kan eg inte se en enda anledning till att en ensam äldre person skulle välja att göra så utan att ta vägen om "öppna marknaden" när HAN, och ingen annan, finner så lämpligt.
Min man och hans bror har samma upplägg för svärmor:M MagHam skrev:Det var det dummaste jag läst på väldigt länge
Jag har, som enda barn, nu med generalfullmakt, skött min mors ekonomi utan att dra någon personlig nytta av det och med det jag bedömer som hennes intresse som grund.
Alla barn är faktiskt inte bedragare med "fingrarna i syltburken"
Men efter sig själv dömer man andra kanske.
Maken "snor" alla hennes räkningar (har sagt att han borde adressändra dem till oss eftersom hon är dement och gömmer dem) och hans bror har ett bankkort som de kan betala på apoteket, affären etc med samt ta ut kontoutdrag i bankomaten, så de har lite lagom koll på varandra. Lite problem fick vi när hon fick nytt kort och hon gömde det, men tydligen skickar de automatiskt ut ett nytt efter 3 månader om det förra aldrig blev använt och det hann vi fånga upp innan hon gömde det. särskilt hemtjänstens räkningar vill hon gärna gömma, för hon behöver inte deras hjälp säger hon.
Försöker en sista gång!
Glöm alla varianter om att "krydda anbudet"!
Är detta verkligen Dina drömmars hus så bjud ett mycket rejält tilltaget belopp och ge ägaren (oavsett familjesituation) max till midsommar att bestämma sig. Om vederbörande alls är intresserad så kommer han rimligen att återkomma med under vilka villkor från hans sida affären kan genomföras. Då kan ev saker av praktisk natur komma upp.. Inte innan!
Om han säger nej nu så kan han alltid få ett visitkort och möjligen slå ensignal om och när försäljning blir aktuell!
Glöm sedan detta hus och titta på något annat lika fint i närheten!
Glöm alla varianter om att "krydda anbudet"!
Är detta verkligen Dina drömmars hus så bjud ett mycket rejält tilltaget belopp och ge ägaren (oavsett familjesituation) max till midsommar att bestämma sig. Om vederbörande alls är intresserad så kommer han rimligen att återkomma med under vilka villkor från hans sida affären kan genomföras. Då kan ev saker av praktisk natur komma upp.. Inte innan!
Om han säger nej nu så kan han alltid få ett visitkort och möjligen slå ensignal om och när försäljning blir aktuell!
Glöm sedan detta hus och titta på något annat lika fint i närheten!
Vi har precis samma för mamma. Jag kan tipsa om särskild postadress för svärmor! Då kommer all post från företag och myndigheter till den, lämpligtvis till den som sköter räkningarna. Det förutsätter nog att hon skriver på blanketten iofs.Anna_H skrev:
Min man och hans bror har samma upplägg för svärmor:
Maken "snor" alla hennes räkningar (har sagt att han borde adressändra dem till oss eftersom hon är dement och gömmer dem) och hans bror har ett bankkort som de kan betala på apoteket, affären etc med samt ta ut kontoutdrag i bankomaten, så de har lite lagom koll på varandra. Lite problem fick vi när hon fick nytt kort och hon gömde det, men tydligen skickar de automatiskt ut ett nytt efter 3 månader om det förra aldrig blev använt och det hann vi fånga upp innan hon gömde det. särskilt hemtjänstens räkningar vill hon gärna gömma, för hon behöver inte deras hjälp säger hon.
Skulle precis skriva detsamma. Löser nog 90 procent av problemen med "bortgömd post".K Kirre2 skrev:
Sen tycker jag gott man kan fixa autogiro till förälderns konto på "glasklara saker" som hyra och elräkning exempelvis. Då fungerar det bara utan att varken förälder eller barn behöver agera. Sen skadar det naturligtvis inte att ta en titt då och då så att rätt saker betalas men det brukar aldrig vara några problem med regelbundna seriösa "leverantörer".
Håller absolut inte med! Varför skulle mina barn ha någon som helst rätt att bestämma över mina saker om jag till äventyrs skulle vilja flytta och rensa bort saker? Jag har rätt att sälja, skänka eller slänga allt som jag äger om jag vill. Utan att ens berätta för barnen att jag gör det. Varför tycker du att de skulle ha RÄTT till något innan jag är död?K Kirre2 skrev:
Kanske inte "rätt till". Men jag är själv en sån som är väldigt fäst vid saker och blir därför ledsen när de försvinner. Jag tycker att det hör till vanlig hänsyn att man kollar med de som kan vara intresserade. Och jag skulle blivit väldigt förvånad om mina föräldrar sålt huset utan att säga nåt först.
Men det beror ju helt på vad man har för förhållande till sina föräldrar/ barn.
Däremot tycker jag inte att de ska spara på sina pengar! De får gärna bränna vartenda öre på att ha det bra på ålderdomen!
Men det beror ju helt på vad man har för förhållande till sina föräldrar/ barn.
Däremot tycker jag inte att de ska spara på sina pengar! De får gärna bränna vartenda öre på att ha det bra på ålderdomen!
Tack för tipset. Hon är förvånansvärt lydig när det kommer till sådant, om bara rätt person är med, för hon vill inte göra dem arga. Och hon är egentligen klar i huvudet men korttidsminnet är på ca 30 sekunder. så hon är övertygad om att kyl och frys är välfyllda eftersom hon var på Konsum igår, trots att hon inte varit utanför dörren på 5 år nu.K Kirre2 skrev:
För att återgå till ämnet:
Även om barnen inte verkar bry sig så ska man vara lite försiktig så att man inte skapar osämja i onödan. Ett erbjudande om att "låta allt stå kvar" kan om barnen missförstår uppfattas som en önskan att få tag på värdefulla möbler, tavlor etc.
Liknande trådar
-
Luftvärmepump i timmerhus en dålig ide´?
Lösvirke & Timmerhus -
Införs stöd till kommunerna för mer mark till småhus
Artikelkommentarer -
Vem bestämmer om värmesystem i radhus?
Värme allmänt -
Husföretag varslar mer än hälften av personalen
Artikelkommentarer -
Ungefärlig totalbudget Timmerhus
Lösvirke & Timmerhus