Byggahus.se

Göra en låda till kylskåp

610 läst  18 svar

1. m2h
    Medlem Nivå 7
  2. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 11
    Menar du att du vill ha en skiva som täcker dörren till kylskåpet?

3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Den här kyl/frysen är inte gjord för inbyggnad utan den skall stå precis som på bilden för att full funktion skall upprätthållas.

4. V
    Medlem Nivå 5
    Lyssna på elektroluxaren, han vet vad han pratar om.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Njae.

Jag skulle sätta en täckskiva till höger och till vänster skulle jag skruva en list i väggen som jag kan skruva en remsa av täckskiva i för att täcka mellanrummet till väggen. Inget av detta påverkar funktionen på skåpet.

Vill man även bygga någon låda ovanpå får man passa sig lite....

6. V
    Medlem Nivå 5
    Problemet är att skåpet inte blir av med värmen. Kompressorn får gå stup i ett och har svårt att hålla kylan.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det är som sagt bara ett problem när man gör något ovanför skåpet.

Vill man göra en inbyggnad där så får man se till att ha rejäla ventilationsgaller, precis som när man bygger kök runt alla andra kylskåp.

8. K
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta om jag lånar tråden Lite, men jag sitter i liknande sitts då jag vill täcka till vårt hyffsat nya kylskåp (från 2016) upptill. Tanken är att sätta en målad plywoodskiva över kylskåpet men hur stort ventilationsgaller kan man behöva för att inte få sämre funktion (och skyhöga elräkningar)?

9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Det hade varit bra att veta vad TS menar med inbyggnad i väggen. Och varför färgmatchning?
    Att montera täcksidor är ju knappast inbyggnad då är ju skåpet per definition fortfarande fristående.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Finns ju färdiga galler att köpa
    Men 5 cm högt över hela bredden av skåpet brukar bli bra.
    Om du inte har ett skåp som släpper värmen på ena sidan och inte bakom förstås.

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Vad om är vanligt i TS fall är att efter det att golvet är klart sätta kylen kloss intill bänkskivan och täcka spalten till vänster med lämplig smyg.

12. K
    Medlem Nivå 1
    Sätter man en plywoodskiva så är allt helt kompakt och inbyggt så värmen kan inte ta vägen någon stanns. Sätter man gallret högst upp mot taket, precis i mitten eller längs botten?

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Gör det som är snyggast.

• Laddar…
  14. V
    Medlem Nivå 5
    Det borde du ha sagt i ditt första inlägg. Förra ägaren till min kåk har gjort precis som trådskaparen tänkt göra. Mitt skåp har ingen kondensor på baksidan och är avsett att vara fristående. Det där svarta "staketet", (kondensorn) är ju så jävla fult, så ett sådant skåp vill man ju inte ha. Sedan undrar man varför skåpet inte blir kallt.

15. K
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för det snabba svaret!